sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

או הגורמים ל"אי-התקבלותם . " במסגרת חטיבה זו מובאת גם סקירה של העשייה המחקרית והפרשנית שהוקדשה ל"שירי העם" של ביאליק עד חורף תשס"ג . עשייה זו אינה רחבה בהיקפה , יחסית להיקף העצום של הדיון בסוגות ( ז'נרים ) אחרות בשירת ביאליק , אולם היא רבת עניין . החטיבה השנייה ( פרקים ד-ל ) משמשת מעין מבוא דידקטי כללי להוראת "שירי העם" של ביאליק , כגון ניתוח הקשיים הצפויים במהלך ההוראה והתוויית דרכים להתמודד עמם . במסגרת חטיבה זו נבחנות ומושוות תכניות הלימודים השונות המתייחסות ל"שירי עם" אלה , ומוצע מבנה להוראת היחידה בשתי רמות שונות : אקדמית ( על-תיכונית ) ובית-ספרית . חטיבה זו עשויה לשמש כמצע משותף לדיונים המתודיים ( הנפרדים ) בכל אחד מחמשת "שירי העם" המובאים בחטיבה השלישית . החטיבה השלישית ( פרקים ז-יא ) היא כאמור הליבה של העבודה כולה . בכל אחד מחמשת פרקיה , שכל אחד מהם מוקדש לאחד מחמשת "שירי העם , " מוצע דיון פרשני מפורט מאוד ומותווים כיוונים מתודיים להוראת השיר . סדר הדיון בחמשת "שירי העם" הוא בהתאם למבנה המוצע ליחידת ההוראה כולה , על פי שיקולים דידקטיים שונים המפורטים בחטיבה השנייה , דהיינו : פרק ז - "תרזה יפה" פרק ח - "לא ביום ולא בלילה" פרק ט - "מנהג חדש" פרק י - "בין נהר פרת ונהר חדקל" פרק י"א - "יש לי גן . " נוסף לכך יש לראות את שני הנספחים כאלמנט בלתי-נפרד של החטיבה השלישית . אף כי הם מובאים בסופו של החיבור , הם מקיימים זיקה פנימית לפרקי החטיבה השלישית ויש לקראם בקשר אליהם . החטיבה הרביעית ( פרקיס יכ-ים והאחרונה משמשת מעין סיכום עיוני-מחקרי מכליל לדיון הפרשני והמתודי הפרטני המוצע לחמשת השירים בחטיבה השלישית . בפרקי החטיבה הרביעית נדון הניגוד שבין ה"טבעי" ל"קונבנציונלי , " שהוא לדעתי הניגוד הפנימי המהותי ל"שירי העם" של ביאליק . בהקשר זה נבחנות שתי תופעות מבניות מרכזיות החותכות את "שירי העם" לרוחבם : המונולוג הפנימי כמייצג של ה"טבעי , " והתבניות הפרוסודיות השונות ( משקל , חרוז , בית ) המייצגות במובהק את ה '' קונבנציונלי . "

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help