sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

למקהלה ולתזמורת קאמרית מאת המלחין הישראלי בן זמננו עודד זהבי , שבוצעה לראשונה בחודש יוני . 2002 השילוב של שניים מ"שירי העם" של ביאליק בין שמונת השירים הישראליים ששובצו ביצירתו של זהבי מעניין במיוחד . זאת , לא רק מפני שיש בבחירתם הוכחה לחיוניות המתחדשת תדיר של "שירי עם " אלה , אלא בעיקר מפני שזהבי ראה ב"בין נהר פרת ונהר חדקל" וב"יש לי גן" שירים ישראליים מובהקים , כמוהם כ '' שדות שבעמק , " "למדבר שאנו " או "הקיץ עבר . " ההטעמה האשכנזית שבה כתובים שני השירים milieu-m של העיירה היהודית במזרח אירופה - הרחוקה כל כך משדות עמק יזרעאל , מדנדון הפעמונים על צווארי הגמלים או מן החמסינים של שלהי הקיץ - לא מנעו מזהבי מלהתייחס אליהם כאל שירים ישראליים לכל דבר . אין ספק כי שימת לב מיוחדת של המורה ללחנים של "שירי העם " עשויה להעשיר ולהעמיק את הוראתם , ולשם כך מוצע כנספח לחיבור זה מבוא מוזיקלי ל"שירי העם" של ביאליק . הנספח עשוי לשמש כאמצעי פרשני ומתודי להוראת "שירי עם" אלה , מלבד ערכו המוזיקלי הסגולי ( אם אין למורה לספרות ידע מוזיקלי מספיק , מן הראוי שיסתייע במורה למוזיקה . ( רישומי הציפורן ש 3 יוסל ברגנר . בשנת , 1973 במלאות מאה שנה להולדת ח"נ ביאליק , יזמה הוצאת הספרים "דביר" הדפסה מחודשת של "מזמורים ופזמונות" ( ביאליק , תשל '' ג ) הכוללת רישומי ציפורן מאת יוסל ברגנר . המפגש בין יוסל ברגנר לבין "שירי העם" של ביאליק הנו מרתק , לא רק בגלל ערכם הסגולי של השירים והרישומים כשהם לעצמם , אלא מפני שהרישומים הללו מהווים הצהרה פרשנית חשובה ל"שירי העם" של ביאליק ומקיימים עמם דיאלוג בין-תחומי פורה במיוחד . להלן , במהלך הדיון המתודי בכל אחד מן השירים , מוצעת התייחסות לרישומי הציפורן של ברגנר ברמות שונות של פירוט והעמקה . התייחסות זו עשויה לסייע למורה המעוניין להרחיב את הדיון ולכלול במסגרתו השוואה בין הטקסט הכתוב לבין הרישומים , נוסף להשוואה בין הטקסט ללחן . טבנה העבודה . פרקי העבודה מאורגנים בארבע חטיבות , במבנה מעין קונצנטרי : שתי החטיבות הראשונות והחטיבה הרביעית משמשות כמסגרת לחטיבה השלישית , הארוכה והמפורטת מכולן , הליבה של העבודה כולה . אליה מובילים פרקי המבוא העיוניים והדידקטיים שבשתי החטיבות הראשונות , וממנה יוצאים הסיכומים שבפרקי החטיבה הרביעית , האחרונה . החטיבה הראעתנה ( פרקיס א-ם משמשת מעין מבוא עיוני-מחקרי ל"שירי העם" של ביאליק , ופרקיה עוסקים בנושאים כגון תהליכי ההתהוות והקנוניזציה של השירים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help