sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

חםיקלה כפל 3 ה . למרבה האכזבה , שתי הפריצות האלה - במחקר ובהוראה - לא הביאו עדיין לקבלה רחבה של "שירי העס . " ככל הידוע לי , כמעט שלא היה המשך למחקרים החלוציים של שנות השמונים . באשר להוראה , מתברר כי "שירי העס" של ביאליק שנכללו בתכנית הלימודים החדשה כמעט שאינם נלמדים בפועל . סקר מקיף בין מורים לספרות בחטיבת הביניים שנערך בשנת - 1997 חמש שנים לאחר החלת תכנית הלימודים החדשה כחובה - העלה כי שלושה (!) מבין חמשת "שירי העם" הכלולים בה אינם נלמדים כלל , את הרביעי מלמדים רק 12 % מבין המורים ואת החמישי 7 % - בלבד ( משרד החינוך , . ( 106 : 1998 ללא ספק כישלון גמור . באשר למחקר של "שירי העם , " ברור כי אין סיכוי להרחבת הפריצה של שנות השמונים בלא שהממסד האקדמי-אוניברסיטאי יכיר בצורות לא-קנוניות - כמו הפזמון - כמושא לגיטימי למחקר . למרות התמורות המשנות בהדרגה את פני החוגים לספרות באוניברסיטאות , השגת לגיטימציה מחקרית כזו אינה עניין פשוט . בכל מקרה , ספק רב אם המאמץ להשגתה צריך להיות עניינה של ההכשרה להוראה דווקא ( אמנם אפשר לקוות כי ההשפעה של מה שייעשה במכללות לחינוך בהוראת "שירי העם" של ביאליק , ואולי גם במחלקות להכשרת מורים באוניברסיטאות עצמן , תחלחל לאטה לתוך החוגים לספרות באוניברסיטאות . ( לא כן באשר להוראת "שירי העם " בבתי הספר : זהו אינטרס ישיר של ההכשרה להוראה ונמצא בתחומי אחריותה . הטטרה . כמו במקרים אחרים , המסקנה מכישלון הביצוע של תכנית הלימודים בספרות משנת תשנ"ב היא כי לא היה די בהכללתם של "שירי העם" במסגרת תכנית הלימודים . כדי שמורים לספרות ילמדו שירים אלה בפועל ממש , מן ההכרח להפגיש אותם במהלך הכשרתם המקצועית עם "שירי העם" של ביאליק , לשכנע אותם בפוטנציאל הרב הטמון בלימוד שירים אלה מן ההיבט הקוגניטיבי , הרגשי והחברתי כאחד , ולתת בידם כלים פרשניים ומתודיים מספיקים להוראתם . יעדים מבצעיים ( אופרטיביים ) אלה ראויים ואפשריים להשגה , והם עניינו העיקרי של חיבור זה . אלכלוסיית היעד . מי שעשויים לחולל את השינוי המיוחל ביחס להוראת '' שירי העם" של ביאליק הם הסטודנטים , אלה המתכשרים במכללות לחינוך ובמחלקות להכשרת מורים באוניברסיטאות להוראת ספרות במסלול העל-יסודי ( כיתות ז-י , ( וכן מורים בפועל הבאים להשתלם במוסדות אלה . הסטודנטים והמורים המשתלמים עשויים לשמש כ"סוכני שינוי" בבתי הספר - להרחבת מעגל ההיכרות עם "שירי העס" של ביאליק ולהעמקתו . אולם , הדרך אל הסטודנטים המתכשרים להוראה ואל המורים המשתלמים עוברת בהכרח דרך המרצים לספרות והמדריכים למתודיקה של הוראת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help