sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

טבלא רקע . בשנת תרס"ו ( 1906 ) כתב ביאליק את השיר "בין נהר פרת ונהר חדקל , " ולאחר מכן - בתוך שלוש שנים בלבד ( תרס"ח-תר"ע , ( במהלך רצוף ושופע - השלים את כתיבת הגוף העיקרי של "שירי העם " שלו - כחמישה-עשר שירים . אליהם נוספו בהדרגה עוד תשעה שירים , שהאחרון שבהם , "המכונית , " נדפס בשנת תרצ " ג . ( 1933 ) בקורפוס הצנום של שירי ביאליק , כמאה שירים בסך הכול , בולט משקלם של עשרים וארבעה השירים שנאספו למדור "מזמורים ופזמתות . " ערכם אינו נמדד על פי כמותם , שכן "מזמורים ופזמונות" אינו המדור ה"רושוב" ביותר בין ארבעת המדורים בקובץ הקנוני של "כל שירי חיים נחמן ביאליק , " אולם בעיני רבים מאוהבי שירתו - חטיבת " מזמורים ופזמונות" היא המקסימה ביותר . שירים אלה היוו , ועודם מהווים , גירוי בלתי-פוסק ליצירות חדשות בציור ובמוזיקה . אחדים מהם אוירו על ידי ציירים ידועי שם , כמו נחום גוטמן ויוסל ברגנר , ואף הולחנו על ידי מלחינים ישראלים כמו שמואל אלמן , נחום נרדי ומנחם אבידום . צירופי לשון ואף שורות שלמות מתוכם נעשו חלק מ '' מחזור הדם" של השפה העברית . כך למשל , הזמר אפרים שמיר ממחיש את הניגוד שבינו , הרומנטיקן הרך , לבין העולם הדיגיטלי שסביבו , בשורה : "המחשב נרדם , האם-טי-וי נדם , ערים רק אני ולבבי " ( מתוך שיר הנושא בתקליט "ים הבטון , " הד ארצי , , ( 2003 שורה שאינה אלא פרפרזה הומוריסטית לשורות : "אמי נמה , נרדם אבי , ערים רק אני ולבבי" מתוך "יש לי גן " של ביאליק . התעלקללת לניסילמת פריצה . למרות הפופולריות הרבה של "שירי העם , " ואולי דווקא בשל כך , הם נדחקו במשך שנים לשולי המערכת הספרותית . חוקרי ספרות כמעט שלא גילו עניין ב '' שירי העם , " שכן הללו נתפסו על ידם כצורה שירית " טריוויילית" שעל גבול הפזמון . כתוצאה מחוסר העניין האקדמי בהם לא מומש הפוטנציאל המחקרי רב-העניין הגלום בשירים אלה כשהם לעצמם , שלא לדבר על התרומה האפשרית של מחקר כזה להבנה טובה יותר של שירת ביאליק בכללה כשירה רב-מערכתית . רק מאמצע שנות השמונים של המאה ה20- ואילך הסתמנה פריצת דרך בחקר שירים אלה , ובמקביל התחוללה פריצה דומה ביחס להוראת "שירי העם" בבתי הספר לאחר שנים רבות של התעלמות והזנחה כמעט גמורה , נכללו חמישה מהם בתכנית הלימודים החדשה בספרות לחטיבת הביניים שיצאה לאור בשנת תשנ " ב . ( 1992 )

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help