sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מעוררים תהייה , מכיוון שניתן היה לצפות כי עקבות הלקות יתבטאו בכל אחד מהשלבים של השפה המדוברת הקשורים לפונולוגיה - כולל הבנת השפה והשמעת הדיבור . לעומת זאת , המחקר ההתפתחותי מצביע על כך שלילדים אלו אין במקרים רבים קושי משמעותי בהבנת השפה או בהפקתה . לעומת גישה זו , חלק מהחוקרים טוענים , כי הבעיה אינה בשלבים הנמוכים , אלא בתהליכי מטה-פונולוגיה - בקושי להפריד באמצעות תהליכים הכרתיים את המילה השלמה לרכיביה . בגישה זו , עצם ההפעלה של תהליכים מטה-קוגניטיביים מביאה לתרגול ולהתפתחות בתהליכים הבסיסיים . הלקות בתהליך הגבוה עשויה להביא לשימוש " ) תרגול ( " לא מספיק בתהליכים הבסיסיים ובהכרח לתת-התפתחות בהם . בניסוי שנערך בעכברים , הוכנס בהם באמצעות ניתוח שינוי הדומה לשוני האנטומי שהובחן במוח של יחידים עם דיסלקסיה , והם הושוו לקבוצת הביקורת שבה נערך ניתוח אך לא בוצע השינוי האנטומי . ( Galaburda , 1999 ) הניתוח הדגים , שהשוני בגודל התאים ( המשפיע על מהירות המוליכות ) יכול להופיע כתוצאה משינוי אנטומי הקשור למיקום התהליכים המטה-קוגניטיביים . כלומר , למרות שבאופן אינטואיטיבי הונח קיום של רצף שלפיו הליקויים ברמה נמוכה גורמים לליקויים ברמה גבוהה , הניסוי בחיות הדגים , כי ייתכן תהליך הפוך : הליקויים ברמה הגבוהה יגרמו לליקויים ברמה הנמוכה . בהנחה שיש אינטראקציה בין התהליכים והשלבים , ולא ניתן להניח חד משמעית ( כפי שסברו בעבר ) רצף סיבתי חד כיווני , יש לבחון אם התהליכים המורכבים והגבוהים משפיעים על ידי השימוש בהם על הנמוכים או להפך , מושפעים מהם . מחקרים נוירולוגיים אלו מצביעים על כיוונים חדשים וקשרים מורכבים מאלו שהיה מקובל להניח בעבר . הם עשויים לתרום להבנה מעמיקה יותר של מהות הליקויים , להשלכות יישומיות על דרכי האבחון , ההוראה והבקרה ועל תוצאות הטיפול . אס כי רוב הידע בתחום ליקויי למידה מבוסס עדיין על חקר הבסיס הקוגניטיבי של הלקות , כבר ברמת הידע הנוכחית מדגישות תוצאות המחקרים הנוירולוגיים את החשיבות של התנסות ברכישת ידע כאמצעי מרכזי לפיצוי קשיים גם במונחים של תפקוד נוירולוגי . כתוצאה מכך הם מגבירים את החשיבות הנודעת לתקופות הקריטיות לטיפולים . סיכום הדיון הנוירו-התפתחותי רומז על הצורך לדון בהמשגה של לקות הלמידה כבסיס לתכנון אבחוני וטיפולי . לעומת זאת , הדיון מתמקד בתפקוד הקוגניטיבי את הקונפליקט בין שתי תפיסות מובחנות : מודל היררכי המניח כי יש לאבחן ולטפל בכישורים בסיסיים בטרם יטופלו כישורים מורכבים , ולעומתו מודל חלופי המדגיש את התפקיד של הכישורים המורכבים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help