sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המוח הלומד בעקבות ההכרה הגוברת בתזמון המערכות ויחסי הגומלין שלהן בפעילות המוחית , מדגישים המחקרים את החשיבות של הגמישות-הפלסטיות של כלל המערכת הנוירולוגית ואת התפתחותה והשתנותה במשך כל חיי האדם ( לא רק מתקופות ינקות וילדות לבגרות , אלא גם מתקופת בגרות לזקנה . ( כן מודגשת העובדה , כי קצב ההתפתחות של המערכת הנוירולוגית ואופיה שונים בתקופות גיל שונות . מחקר בחיות אף תיעד את ההשפעה של סביבה מורכבת - עשירה בגירויים - על הלמידה וביטוייה בהתפתחות מספר החיבורים ( הסינפסות ) במוח ובכמות כלי הדם . זאת בהנחה כי המוח הלומד מסגל עצמו למצבים המשתנים בדרישותיהם . ( 1999 Greenough , August , ) למרור ההשלכות של המחקר המתעד את דרכי הפעולה של המוח בעת למידה יש חשיבות לא רק בחקר למידה תקינה , אלא גם בחקר ליקויי למידה לסוגיהם ובתכנון פעולות התערבות וטיפוח . הממצאים מצביעים על השפעת הטיפוח וההתנסות בכל התקופות , ובמיוחד על חשיבותו בתקופות קריטיות בתחומי התפקוד השונים שבהן יש מידה רבה של השתנות / פלסטיסיות מוחית . הבדלים נוירולוגיים קיימות עדויות עקביות במחקרים השונים להבדלים מורפולוגיים ( במבנה הרקמות - כפי שעולה במחקרי הדמיה מוחית , המצביעים על אזור , ( PlenumTemporal i ופונקציונליים ( בחילוף חומרים במוח ובקצב המוליכות החשמלית ) כמערכת הנוירולוגית של יחידים עם דיסלקסיה , ליקויי למידה והפרעות קשב . August , 1997 ) ( Teeter , ( ADHD ) אולם , ברמת הידע הנוכחית עדיין לא ברורה המשמעות של ההבדלים הללו . במחקרים אלו נמצאה במוח של אנשים בעלי דיסלקסיה פעילות פחותה בשני אזורים בקורטקס : באזור האחראי ללמידה של כישורים חדשים , cerebellar cortex the right - ובאזור האחראי לפיתוח ביצוע אוטומטי החוזר על עצמו- . ( Nicolson et al ., 1999 ) left cingulate gyrus the המחקר התמקד באזורים במוח הקשורים לפעילות השפה , אך גלבורדה ( 1999 Galaburda , ) ציין , כי בשנים האחרונות יש נתונים עקיבים על קשיים ( אמנם ברמה נמוכה , אך באופן שיטתי ) בתחומים תחושתיים / תפיסתיים . (& Zeffiro , 1996 ; Firth , Miller , & Tallal , 1997 Eden , Vanmeter , Rumsey , ) נתונים אלה מגבירים את התהייה , אס ליקויים אודיטוריים וויזואליים - ולו גס קלים - הם העומדים ביסוד הקשיים בתהליכים האודיטוריים הבסיסיים ובתפקידים השפתיים והקוגניטיביים השונים , כפי שיפורט בהמשך . הבדיקות בילדים בעלי דיסלקסיה הראו , כי קיימים במבנה ובגודל של תאי העצב שינויים העשויים להסביר את השוני במהירות העברה של הגירויים - המידע במוח . ( Tllal et al ., Merzenich , 1996 ; Tallal , Miller , & Fitch , 1993 ) ממצאים אלו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help