sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הנמצאות כל הזמן ביחסי גומלין והשפעה הדדית בתוך כל תת-מערכת , בין התתמערכות , וכן באינטראקציה בלתי פוסקת בינן לבין סביבתן . מורכבות המערכת הנוירולוגית וחשיבות יחסי הגומלין בין תת-המערכות מדגישות את חשיבות שאלות התזמון בהבנה של התפתחות התפקוד התקין מחד גיסא , ואת קשיי הלמידה מאידך גיסא . הדגשת החשיבות של יחסי הגומלין בין הילד לסביבתו בתהליך התפתחותו ממקדת עניין בהשפעה של המערכת החינוכית על התפתחות תלמידים לקויי למידה ובו זמנית בהשפעת הנוכחות של התלמידים על המערכת . כל זאת מתוך התייחסות מובחנת לרכיביה השונים , כגון המורים , ולתהליכי הלמידה . הידע המתפתח בשנים האחרונות על משמעות הליקויים אינו חד משמעי בהשלכותיו , אם כי שיטות הדמיה מוחית מאפשרות לחקור את המוח הלומד בתהליכי הפעולה שלו , ובכך לקדם את ההבנה של תהליכי הלמידה התקינה והקשיים בלמידה . באמצעות שיטות אלו ניתן להתבונן במוח בעת הלמידה ולהבחין בין אזורים פעילים לאזורים המגלים רמת פעילות נמוכה . ככל שהאזור במוח פעיל יותר , נעשה שימוש רב יותר בגלוקוזה , ונוצרת "נקודה חמה" של הפקת אנרגיה . ככל שהפעילות מוגברת - הופעת הנקודה יותר בהירה וברורה . המחקר באמצעות שיטות אלו ( fMRI , PET ) אישר , כי ניתן להבחין בשלוש מערכות הקשורות ביניהן : מערכות המכירות תבניות , מערכות היוצרות תבניות - מערכות אסטרטגיות , ומערכות הקובעות קדימויות וסדר העדפותהמערכות האפקטיביות . קבוצת המערכות הראשונה , המתמקדת בהכרת תבניות והנמצאת בחצי האחורי של הקורטקס - ( posterior half of the brain cortex ) מאפשרת לאדם לזהות גירויים שונים ולהכיר את משמעותם . היא מאפשרת הכרה של תבניות , כגון אותיות ומילים , או של מושגים מורכבים , כמו זיהוי המבנה של קטע ספרותי והבחנה ברכיבים הייחודיים שלו . הקבוצה השנ"ה של המערכות , המכונות לעתים "מערכות אסטרטגיות , " נמצאת בחלק הקדמי של המוח - באונות הפרונטאליות . היא כוללת מערכות הלומדות כיצד לעשות פעולות פשוטות ומורכבות , כגון לכתוב בעיפרון , לקרוא ספר , לתכנן נסיעה או לכתוב חיבור . מערכות אלה כוללות פעילויות , מיומנויות ותכניות - תבניות של פעולה . הן חיוניות בכל תהליך של למידה , אך תלויות במערכות הראשונות המזהות את הגירויים ומכירות אותם . קבוצת המערכות השלישית , המערכת הלימבית , ( Limbic system ) נמצאת במרכז המוח ואחראית לרגשות . קבוצה זו קובעת בכל פעילות את סדרי העדיפות ואת הערכת הסיכויים והסיכונים , והיא אחראית למוטיבציה ולהתמדה של הפרט נוכח קשיים . שלוש הקבוצות של מערכות אלו פועלות כל הזמן , ויחסי הגומלין ביניהן משפיעים על יעילות הלמידה ועל הבנת ליקויי למידה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help