sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:195

ארבע השיטות שהוא שולל הן י הפירוש ה"אנציקלופדי , " הקושר לפסוקי התורה את כל החכמות והמדעים הידועים , כפי שהוא מצא אצל גאוני בבל ; הפירוש הקראי , המסרב להתחשב במסורת של חז"ל ; הפירוש האלגורי , המייחס משמעות אלגורית לכתוב גם כשאפשר להבין את הפסוקים כמשמעם : הפירוש הדרשני שרווח אצל רבני צרפת ואשר סתר לעתים את כללי הדקדוק והלשון . מתוך נימוקי ביקורתו על ארבע השיטות הללו ומתוך דבריו על הדרך החמישית אפשר לסכם את יסודות פרשנותו של ראב"ע , ואלה הם א . המטרה ראב"ע התכוון לסייע ללומד להבין את הכתוב כפשוטו וכמשמעו . לכן הוא התייחס בעיקר לקשיים דקדוקיים ומילוליים ונזקק לשאלות ענייניות , כמו סתירות , כפילויות ורצף העניינים ( סמיכות , ( הן בחלק הסיפורי של התורה והן בחלק ההלכתי שלה . לעתים הוא האריך בפירושו מעבר למתבקש לצורך הבנת הכתוב , אם כדי להבהיר יסוד רעיוני חשוב ואם כדי לבטל פירוש שלא נראה לו . כ . השיטה כאמור , ראב '' ע השתית את פירושו על הדקדוק ו ואחפש היטיב דקדוק כל מילה בכל מאודי 4 ואחר כן אפרשנה כפי אשר תשיג ידי . " הוא התבסס על כללי הדקדוק שנוסחו על ידי ר' יונה אבן ג'נאח ור' יהודה חיוג , ' והרבה לצטט אותם כדי לעמוד על הגזרה או על הצורה של המילה הנדונה . בביאור מילולי הוא סמך על מקבילות במקרא ועל השוואת לשון הכתוב לשפות שמיות אחרות - ארמית או ערבית . המציאות ( הראליה ) המקראית עמדה מול עיניו בבואו לפרש את הכתוב , ולעתים קרובות הוא ניצל את ניסיון חייו ואת ידיעותיו הרבות כדי להבהיר את משמעות הפסוקים . ראב"ע ביטא את השקפותיו במאמרים ארוכים במיוחד , ולעתים הוא שילב את רעיונותיו בביאוריו , במפורש או במובלע . . 4 מתוך ההקדמה , הדרך החמישית . . 5 ראב '' ע כתב בהרחבה על נושאים אלה : שם הא-ל ( שמות ג , ו , ( הלוח העברי ( שמות יב , ב , ( עשרת הדיברות ( שמות כ , א , ( חטאו של משה ( במדבר כ , ח ) ועוד .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help