sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בידי האל בלבד , והנביא פועל אך ורק כשליחו וכעושה דברו , הן במישור הריפוי האישי , כישעיהו המוסיף בדבר האל חמש עשרה שנות חיים לחזקיהו , והן ובעיקר במישור המדיני-לאומי שבו עליו לרפא את חוליי העם . זהו אפוא תהלין של עידון והפנמה , שבו גס דרכי הביטוי של הקשיים והצרכים הפיזיים , ובראשם החוליים , מקבלות משמעות מטפורית . נפתח את העיון בהושע . בדברי קריאתו אל העם לשוב אל ה' שם הנביא בפיהם את הדברים הבאים : "לכו ונשובה אל ה' כי הוא טרף וירפאנו , יך ויחבשנו" ( הושע ו , א . ( קריאה זו של העם כרוכה בהודאה בטעותם , ואף כאן הטעות היא בתחום המדיני : " אשור לא יושיענו על סוס לא נרכב ולא נאמר עוד 'אלהינו' למעשה ידינו" ( הושע יד , ד . ( טעות זו הוצגה כבר קודם לכן , בדברי הנביא עצמו : "וירא אפרים את חליו ויהודה את מזרו וילך אפרים אל אשור וישלח אל מלך יךב , והוא לא יוכל לרפא לכם ולא יבהה מכם מזור" ( שם ה , יג . ( המחלה וכן גם הריפוי הם אפוא בתחום המדיני , ומובן שהכוונה לתיקון המצב ולא לריפוי במובן הפיזי . נוסף לכך , התנאי לריפוי החולי הוא שהעם יכיר וידע את הסיבה לחולי ואת מקורו . היכולת "לרפא" אינה תלויה עוד בכישוריו ובביצועיו של הנביא . דוגמאות נוספות עשויות להבהיר את הנושא על השלכותיו השונות : דברי הנביא ישעיהו - "על מד , תכו עוד תוסיפו סרה , כל ראש לחלי וכל לבב דוי . מכף רגל ועד ראש אין בו מתם , פצע וחבורה ומכה טריה , לא זרו ולא חבשו ולא רככה בשמן" ( ישעיה א , ה-ו ) - וההקשר שלהם , מלמדים שאף כאן מקור החולי ומהותו בתחום המדיני : " ארצכם שממה עריכם שרפות אש , אדמתכם לנגדכם זרים אכלים אתה " ... ( שם שם , ז . ( אמנם יש הסבורים שהחולי המתואר כאן הוא גם בתחום החברתי-מוסרי ובאמונתו הדתית הלקויה של העם , שכן כך עולה מן ההקשר הרחב של פרק זה , אך נראה שלצורך הבנה מדויקת רצוי להפריד בין נושאי התוכחה השונים שבפרק . נושא חוסר הנאמנות לה' הוצג בפסוקים א-ד , ונושא הפולחן שאין עמו כוונה מוסרית הוצג בפסוקים י-יז . המחלה המדינית היא אפוא תוצאה ישירה של קלקלות אלו . ירמיהו אומר : "כי כה אמר ה : ' אנוש לשברך , נחלה מכתך . אין דן דינך למזור , רפאות תעלה אין לך . כל מאהביך שכחוך ... כי מכת אויב הכיתיך ... לכן כל אבליך יאכלו ... כי אעלה ארכה לך וממכותיך ארפאך" ( ירמיה ל , יב-יז . ( ובהמשך : ... " הנני מעלה לה ארכה ומרפא וךפאתים , וגליתי להם 3 ? תרת שלום ואמת" ( שם לג , ו . ( בדיקתן של דוגמאות אלו בהקשריהן עשויה ללמד באיזו מידה כרוך ה"ריפוי" בתיקון קלקלות ההווה ובאיזו מידה הוא מטפורי . ה '' ריפוי" משמעו תיקון : שיבה אל ה' והפנמת האמונה בו , השלטת שליטים צודקים וקיום שלטון אידאלי , כך שבסופו של

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help