sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

. 3 דברי איש האלוהים כוללים יסוד חידתי , מפת » ע ( במיוחד בדברו עם מלך : ( שמואל א ט , כ ; י , ב-ו ; כרו , יט ; מלכים א יא , כט-לט ; יג ( במיוחד בפסוקים ח-ט ;( יד , ו ; יז , יג ; כ , יג-יד ; שם כח , לה-לז ; כב , טו ( והשוו פסוק זה אל פסוק יז ;( מלכים ב ו , כב ; ח , י ; ט , ג-ו ; יג , יח-יט . . 4 ההתגרות באיש האלוהים כרוכה בסכנה ואף בסכנת מוות : מלכים ב א , ב , כגכה ; ז , ב ( והשוו שם לפסוק יד ;( כב , לד - בהשוואה לפסוק כח . כל המאפיינים הללו עוברים תהליך של עידון משמעותי בנבואת הכתב , ויש לבדוק אותם אחד לאחד . מחפר פחי - לריפר חתנ - > לאןס > תחום פעילות זה של ריפוי חולים וחוליים , שהיה מרכזי ביותר בפעילותו של איש האלוהים הקדום , נעלם למעשה עם המעבר לנבואת הכתב . פרט למקרה גבולי אחד , שבו המלך חזקיהו נרפא ממחלתו והנביא ישעיהו הוסיף לו בדבר ה' חמש עשרה שנות חיים ( מלכים ב כ , א-ו , ( אין אנו שומעים עוד על נביאים העוסקים בריפוי . אלא שאין זה מדויק לומר שפעולת הנביא כ"מרפא " פסקה לחלוטין . היא החליפה כיוון ומשמעות . במקום לרפא חוליים גופניים של אנשים בודדים , נביא הכתב מרפא את חולייו של עם ישראל . הריפוי , כמו גם החולי עצמו , מקבל משמעות מטפורית . ואכן , חל שינוי מהותי בשימוש בפעלים "רפא " או "חבש , " כמו גם בביטויים "מזור , " " ארוכה , " "גהה : " כולם קשורים אצל נביאי הכתב בתחום המדיני . אמנם פה ושם אנו מוצאים שמעשה הריפוי של איש האלוהים הקדום קשור במידת מה בתחום המדיני ( ראו הסיפור על ריפוי צרעת נעמן , ובמיוחד תחילתו וסופו של הסיפור : מלכים ב ה , א-ז ; יז-יט , ( אבל בכל הסיפורים ההם מדובר על ריפוי פיזי של מחלות , והתחום המדיני מוצא את ביטויו במישור האישי , כלומר ביחסים שבין איש האלוהים ובין מלך או שר . לא כן אצל נביאי הכתב : כאן חל מעבר מוחלט מריפוי גופני לריפוי רוחנילאומי . זוהי דוגמה מובהקת לכך שיש מידה רבה של רציפות בין מסורת פעילותו של איש האלוהים הקדום ובין פעילותו של נביא הכתב , אבל עתה הפעילות נושאת אופי רוחני , לאומי ואידאולוגי , ומתנתקת לחלוטין מכושרו האישי של הנביא ומיכולתו לחולל נסים . מעתה אין הנביא מחונן בתכונות פלאיות . ריפוי החוליים הגופניים הוא . 4 המורה ישקול אם לפתוח בהגדרת המאפיין ולהמחיש את ההגדרה בדוגמאות , או להפך - לעיין עם הלומדים בקבוצה של דוגמאות ולמצוא את המשותף להן .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help