sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

של עורך מאוחר ובין שנערך על ידי הנביא עצמו , משקף את המגמה הבולטת בספרות הנבואה - ליצור זיקה בין ברכת הטבע להתנהגות האדם . לסיכום : יש לראות את נושא הגשם על רקע יחסם של הנביאים לטבע כולו ולתופעותיו . מתברר , שלכל הנבואות שעניינן שינויים בטבע ובחוקיו , לרבות נבואות אחרית הימים המציגות "בריאה מחודשת , " יש בסיס רעיוני משותף : יחסי הגומלין שבין התנהגות האדם והפנמת אמונתו באלוהים ובין התנהגות הטבע . "סגירת המעגל , " המציגה את היקום במצב אידאלי המזכיר את ההרמוניה הבראשיתית , כרוכה מצד אחד בגאולה בתחום המדיני , ומצד שני בגאולה במובנה הפנימי , הצופה את התעלות האדם כפועל יוצא מהפנמת אמונתו . בכך נמצא שיחסם של נביאי הכתב אל נושא הגשם הוא מעין גלגול של תפקיד הורדת הגשמים של איש האלוהים הקדום , והעידון ( סובלימציה ) שחל בנושא זה אינו אלא חלק מן ההתפתחויות שחלו בתורת הנביאים בכללה . כלומר , ההבטחה של ברכת שמים היא מעתה חלק מתפיסה כוללת של אמונה , הקושרת את התנהגות הטבע בהתנהגותו המוסרית של האדם . T ) \ 'l \ m 5 ) \ S 37 ) לעיון נוסף בשאלה של ברכת הטבע ומניעתה , ראו יואל ב , ובמיוחד שם פסוק כג . להעמקה , מומלץ לעיין בכתובים הבאים בהקשריהם : ירמיה ה , כג-כד ( לכתוב זה חשיבות מיוחדת , משום שהוא קושר את הבגידה של העם בה' - "ולעם הזה היה לב סורר ומורה , סרו וילכו" - עם הורדת הגשמים : "ולוא אמרו בלבבם : נירא את ה' אלהינו הנ י תן גשם יורה ומלקוש בעתו ;(" ... יחזקאל יג , יא ( תוך הסברת מהותו של הצירוף "טחי תפל ;( " זכריה י , א . לקבלת תמונה מקיפה של מאפייני פעילותו של איש האלוהים הקדום , מומלץ להפנות את הלומדים אל מראי המקומות שלהלן ( כל קבוצה מיוחדת לאחד המאפיינים . 1 : ( תיאורים הקשורים בריפוי : מלכים א יג , א-ו ; יד , א-יב ; יז , יז-כד ; מלכים ב א אד ; ב , יט-כב ; ד , לב-לז , לח-מא ; ה , א-טו ; ח , ה-ז ; יג , כ-כא . . 2 מעשים בעלי אופי מגי : שמואל א י , ב-כ ; מלכים א יג , ד ; שם ג-ה ; יד , יב ; מלכים ב א , ט-יב ; ב , יט-כא ; ג , יד-כ ; ה , י , יד ; שם כה-כז ; ו , ט-י ; יג , יד-יט . . 3 דוגמה זו מקשרת את עיוננו אל שאלת המבנה והרצף של פרקי הנבואה , נושא שיטופל להלן בפרק השלישי .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help