sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מחולל מעשי פלא ומופת ללא פנייה לאל וללא תפילה , אלא הוא מחליט באופן ספונטני מהו המעשה שעליו לעשות כדי להיענות לבקשת הפונים אליו . הדבר בולט בסיפורי אלישע ( להעמקת העיון רצוי להפנות את הלומדים אל סיפורים אלה , במיוחד למלכים ב ב , יט-כב ; ד ; ה . ( לעומת זאת , מכתובים שונים בספריהם של נביאי הכתב מתברר שהגשמים אינם תלויים עוד בפעולתו של הנביא ואף לא בתפילתו , כי אם באמונתו של העם ובהתנהגותו המוסרית . עמוס תולה את עצירת הגשמים ואת ירידתם החלקית באמונתו השטחית של עם ישראל , הסבור שיש די בפולחן עצמו כדי להבטיח את הברכה : באו בית-אל ופשעו הגלגל הרבו לפשע והביאו לבקר זבחיכם לשלשת ימים מעשרתיכם . וקטר מחמץ תודה וקראו נדבות השמיעו , כי כן אהבתם בני ישראל נאם ה' אלקים ( עמוס ד , ד-ה . ( בפסוקים אלה הנביא מציג בעוקצנות את מנהגי הפולחן של ישראל ובעקבותיהם הוא מביא את תגובת ה ... : ' וגם אנכי מנעתי מכם את הגשם בעוד שלשה חדשים לקציר , והמטרתי על עיר אחת ועל עיר אחת לא אמטיר , חלקה אחת תטטר וחלקה אשר לא תמטיר עליה תיבש . ונעו שתים שלש ערים אל עיר אחת לשתות מים ולא ישבעו , ולא שבתם עדי נאם ה' ( שם , פסוקים ז-ח . ( ירמיהו מתפלל אל ה' על "דברי הבצרות . " הוא מכיר בקשר שבין הבצורת ובין עוונות העם " ) אם עונינו ענו בנו , ה , ' עשה למען שמך , כי רבו משובתינו לך חטאנו , " ירמיה יד , ז , ( וכאשר הי מצווה עליו שלא להתפלל בעד העם ( שם , פסוקים יא-יב , ( הוא תולה את האשמה בנביאי השקר שהטעו את העם . ירמיהו ממשיך בתפילתו , ובסיומה הוא מציג את עצירת הגשמים כהפרת הברית שבין ה' ובין העם : המאס מאסת את יהודה ... אל תנאץ למען שמך , אל תנבל כסא כבודך , זכר אל תפר בריתך אתנו . היש בהבלי הגוים מגשמים ואם השמים יתנו רבבים ? הלא אתה הוא ה' אלהינו ונקוה לך ( שם , פסוקים יט-כב . ( עיון בירמיה יד מעלה שאלה על מבנה הפרק . סביר להניח שתפילתו של ירמיהו הייתה מלכתחילה ברצף אחד וכללה את הפסוקים א-ט , יט-כב ( וראו פרשנים בני זמננו . ( הכנסת דברי ה' בין שני קטעי התפילה נועדה כנראה להדגיש את הקשר שבין מניעת הגשמים ובין דרכו המוטעית של העם . המבנה הנוכחי של הפרק , בין שהוא מעשה ידיו . 2 רצוי להסביר כי לדעת הפרשנים , הפולחן בבית אל ובגלגל נחשב אז עדיין לגיטימי , וגם " קטר מחמץ" לא נחשב כקרבן פסול . הנביא אינו מגנה את צורת הפולחן כי אם את המחשבה שפולחן המקוים כהלכה דיו להבטיח את הברכה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help