sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מהורדה של גשמים - להתנייתם בהתנהגות האדם העניין של הורדת גשמים עשוי לשמש נקודת מוצא לתיאור השינוי שחל בדמותו של הנביא . אמנם אין בכתובים תיאור מפורש של פנייה אל איש האלוהים בדרישה שיוריד גשם ( לעומת תיאורים מפורשים של בקשות לריפוי חולים , ( אך ממקרים שונים אפשר להסיק שהורדת גשמים נחשבה לאחת מפעולותיו המרכזיות של הנביא הקדום , ואולי המרכזית והראשונה שבהם . לדוגמה : בשעה ששמואל מוכיח את העם על טעויותיו ורוצה להוכיח להם את אמתות דבריו , הוא אומי : "גם עתה התיצבו וראו את הדבר הגדול הזה אשר ה' עשה לעיניכם : הלוא קציר חטים היום , אקרא אל ה' ויתן ק לות ומטר " ... ( שמואל א יב , טז-יז . ( הדעת נותנת ששמואל אינו משתמש בהורדת הגשם כפתרון ענייני לבעיה , אלא כאות . לכאורה זהו אות מסוג האותות המציגים את האל כמי ששולט ללא מצרים ביקום ובסדריו , אך מטרתו הראשונית היא להוכיח לעם שהנביא אכן נשלח על ידי האל וכי הדברים שבפיו הם אמת ( ראו להלן פרק שני , סעיף . ( 4 הופעתו הראשונה של אליהו כרוכה אף היא בהורדת גשמים , ואין זה מקרה : ויאמר אליהו התשבי מתשבי גלעד אל אחאב : חי ה' אלהי ישראל אשר עמדתי לפניו אם יהיה השנים האלה טל ומטר , כי אם לפי דברי ( מלכים א יז , א . וראו שם גם יח , א ; יח , מא-מה . ( עצם העובדה שהכתוב אינו מציג את אליהו בפני הקורא אלא פותח את הופעתו בהכרזה על יכולתו להוריד גשם , מחזק את הסברה כי הנביא נתפס בעיני הפונים אליו בראש ובראשונה כמי ששולט על הורדת גשמים . הסיפור על המבחן בכרמל מחזק הנחה זר מיד לאחר ניצחונו של אליהו על נביאי הבעל הוא מבצע פעולה שכמוה כטקס מגי : ... " ואליהו עלה אל ראש הכרמל ויגהר ארצה וישם פניו בין ברכו , " ולאחר שהוא שולח את נערו שבע פעמים להביט "דרך ים" - נראית "עב קטנה ככף איש עולה מים , " ואליהו אומר לאחאב : "אסר ורד ולא יעצרכה הגשם" ( מלכים א יח , מב-מד . ( משתמע מכאן שיכולתו של אליהו להוריד גשמים היא בגדר שלב אחרון במבחן שנועד להוכיח מהי האמונה האמתית . ואכן , תחילתו של סיפור המבחן היא בדברי השליחות של ה' אל אליהו לאמור : "לך הראה אל אחאב ואתנה מטר על פני האדמה" ( מלכים א יח , א . ( רצוי להסביר את נוסח דברי אליהו בפתיחת מחזור הסיפורים הקשורים 101 "חי ה' אלהי ישראל אשר עמדתי לפניו " ... ( מלכים א יז , א . ( הצירוף "עמד לפני " ... הוא ביטוי שמשמעו לשרת בקביעות , לתת שירות אישי . כלומר , אליהו אינו רואה עצמו כשליח מזדמן או כמי שהוטלה עליו שליחות חד-פעמית , כי אם כבעל תפקיד רשמי . בנוסח שבועתו יש גם השתקפות מסוימת של מהות הקשר שבין הנביא ואלוהיו . עם זאת , בסיפורי הנביאים שבספר מלכים מצויים מקרים לא-מעטיס שבהם הנביא הקדום

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help