sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ראשית פעילותנו בנושא הייתה מחקר כמותי ( ראו בנספח לספר , ( בשנים . 2000-1999 מטרתו הייתה לחשוף את דרכי החשיבה החשובות שמפעילים מורי מורים במכללות לחינוך המלמדים מדעים , בהשוואה למורי מורים המלמדים ספרות . נוכח הממצאים , המשכנו במחקר ומטרתנו הייתה לבחון את תהליכי שינוי העמדות שעברו המורים ביחס לחשיבה בדיסציפלינה . במהלך המחקר למדנו על קיום תהליכי שינוי כתפיסת מורי המורים את המושג "חשיבה טובה" בקשר ל"מדעים" ול"ספרות" ולהוראת מדעים וספרות ( אלקד-להמן וגרינספלד , ; 2002 גרינספלד ואלקד-להמן , . ( 2002 עם זאת , הממצאים עוררו את סקרנותנו באשר לעומק השינויים , למגמתם ולגורמים שחוללו אותם . כדי להעמיק את הבנתנו בתהליכי השינוי בחשיבה שעברו מורי המורים שהשתתפו במחקר , ערכנו בשנים 2003-2002 מחקר נוסף . כשהתחלנו לשוחח על אפשרויות שונות לעריכת המחקר , מצאנו את עצמנו מספרות זו לזו את סיפור חיינו המקצועיים . חשנו שתינו - כל אחת הן כמספרת והן כמאזינה - את ההנאה לספר סיפור ולהאזין לו ואת האמפתיה שמעורר הסיפור . חשבנו כי יש לסיפור עוצמה ויכולת לשקף תהליכי שינוי בדרך ייחודית ולייצג את הידע שגיבשנו לעצמנו . ( Lyotard , 1988 ) הסיפורים שסיפרנו זו לזו כללו באופן לא-מפתיע את הרכיבים השגרתיים שיש בכל סיפור - רצף של אירועים שמעורבות בו הדמות המספרת ודמויות נוספות , קונפליקטים חיצוניים ופנימיים , הסתבכויות ופתרונות אשר חוללו תהליכי שינוי . אולם גילינו דבר מה שכן הפתיע אותנו : הסיפורים שסיפרנו אפשרו לנו , כמספרות , לעתים תוך כדי מהלך ההיגד עצמו , חשיפה של תוכנות שלא עמדנו עליהן קודם לכן , כאשר חווינו את ההתרחשויות עצמן או כאשר הרהרנו על אודותיהן . למספרת הסיפור כמו למאזינה לו - הסיטואציה של השותפות לסיפורים אפשרה הבנה של ההכללות הטמונות בהם , למרות הממד האישי של הסיפור . כך הבנו כאיזו מידה ובאיזו עוצמה סיפור , כפי שטען אריסטו ( מהדורת ( 1964 הוא פילוסופי מן ההיסטוריה : למרות הפרטים שבו , מאפשר הסיפור לשומע אותו או לקורא בו הבנה שתוקפה הוא מעבר למקרה הפרטי של המספר כאדם . פנייתנו למתודולוגיה המסתייעת בסיפורי חיים של מורי מורים נבעה במישרין מהתנסות זו , ובדיעבד מצאנו בתאוריה מידע עשיר על אודות סיפורי חיים של מורים ככלי חשוב במחקר על אודות התפתחותם המקצועית . ( Goodson & Sikes , 2001 ) את עוצמת חוויית ההיגד וחשיפת התוכנות תוך כדי הסיפור , חווינו שוב ושוב , עם כל אחד מהמרואיינים שלנו . הקשבתנו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help