sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בפני הסטודנטים תהליכי הערכה איכותיים , מבוקרים ונכונים במהלך תהליכי ההוראה ( פרנקל , 1995 א , 1995 ב , 1996 א , 1996 ב ; . ( 1997 ; Stiggins & Conklin , 1992 Hammond & Snyder , 2000 ; Shulman , 1986 , 2000 ; Stiggins , Darling- בעשור האחרון קיימת בארץ התעניינות הולכת וגוברת בתפקידי הערכה , הניכרת בדיון הציבורי בנושא יעילותה של מערכת החינוך . שינויים בהעדפותיהם של מעצבי החינוך בארץ משפיעים על תהליכי ההערכה , ואלה נעים כמטוטלת לכיוונים מנוגדים : משימוש במבחני הערכה ארציים - ה"משוב הארצי למערכות חינוך , " וה"מיצ"ב - מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית , " שהם תהליכים של מרכוז ארצי בדמותם של הסטנדרטים הארציים ; ועד לשלילתם של המבחנים הארציים , הנותנים ביטוי לריכוזיות ולאחידות של המערכת , ולהדגשת הנזק הנגרם לפרט עקב המבחנים הארציים הללו . הגישה השוללת את המבחנים הארציים מעדיפה "חלופות בהערכה , " כלומר דרכי הערכה בעלות אופי איכותי אישי . ( Herman , Aschbacher & Winters , 1992 ) העדפה זו היא פועל יוצא מאימוץ הגישה הקונסטרוקטיביסטית , המתייחסת למרכיבים רב-ממדיים אינדיווידואליים של אישיות התלמיד . במהלך שינויים ורפורמות חינוכיות מתעצם הצורך להכשיר מורים המסוגלים להבין נתונים ולאסוף בעצמם נתוני הערכה , לנתחם ולהציגם כחלק מן הדיאלוג שלהם עם קהילתם המקצועית . לכן , כפי שנאמר קודם , אחד התפקידים החשובים של מסגרת הכשרת המורים הוא לשמש מודל טוב , כלומר מסגרת שתיתן ללומדים בה הזדמנויות מגוונות להיות מוערכים בצורה הוגנת בשיטות מהקדמות ומקצועיות . כמו כן , תפקיד מסגרה הכשרת המורים הוא ליצור הזדמנויות של מפגשים עם אנשים החושבים על תהליכי ההערכה שהם מפעילים , כדי שאותם מעריכים יחלקו את התלבטויותיהם ואת מסקנותיהם עם הסטודנטים . מן הראוי להדגיש כי חשוב לתת לתהליכי ההערכה במוסד את המקום הראוי להם לא רק כאמצעי להערכת הישגים במקצוע הנלמד או כמשוב על התנסות בהוראה . חשוב ביותר ליצור מסגרות לחשיבה על הערכה , ולטפח בסטודנטים ובמורים המכשירים אותם להוראה ראייה רחבה של תפקידי ההערכה . מדובר בתפיסה רחבה של הערכה כמסגרת שמנקזת את מכלול התהליך החינוכי הנעשה על ידי פרטים - מורים , מדריכים וסטודנטים - ועל ידי מערכות וארגונים חינוכיים בכלל -

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help