sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

ישימו השתדלותם הגדולה וזריזותם - על מה שישלימם ויקרבם אל בוראם , לא על מה שיביא לחשוב בהם השלימות אצל ההמון . " את המשימה של הוראת יסודות האמונה בחיבוריו ההלכתיים , מילא הרמב"ם בהתלהבות פנימית , ולא החמיץ שום הזדמנות שהיתה לו לכך , כעדות עצמו בסוף הפירוש למסכת ברכות , אחרי ש"ניצל" אזכור של פסוק מסוים במשנה לדיון קצר בעניני אמונה : " ולא היה זה המקום להביא בו אלו הדברים , אלמלא שכוונתי תמיד , כאשר מזדמן ריח דבר באמונה - לבאר בו משהו , הואיל ולמדי עיקר מן העיקרים - קודם לכל מה שאלמדהו . " ברם , אף שדברים קצרים בעניני אמונה פזורים בכל חיבוריו ההלכתיים - ריכז הרמב"ם את הדיון בנושאים אלה בפירוש המשנה בשלוש הקדמות : ההקדמה הכללית למשנה , ההקדמה לפרק "חלק" במסכת סנהדרין , וההקדמה למסכת אבות , הידועה בשם "שמונה פרקים" . [ לפי לשון הראשונים ראוי היה להשתמש בשם 'פתיחות , ' במקום 'הקדמות , ' כי הביטוי 'הקדמה' ( בערבית : 'מקדמה ( ' משמעו בלשונם : הנחה מוקדמת , הנחת יסוד , ואילו דברי מבוא נקראים בדרך כלל בשם 'פתיחה' ( בערבית : 'צדר . ( ' אולם העדפנו להשאיר את השם המקובל בימינו . [ הרמב"ם מדגיש , כאמור , שדבריו במקומות אלה הם בדרך הרצאת הרעיונות " ) על צד הסיפור , ( " ללא הצעת הראיות הפילוסופיות , אך הרצאה זו מלאכת מחשבת היא , ויש להפוך בה ולהפוך בה , כי מצויים בה כל יסודות משנתו העיונית של הרמב"ם . וכך מעיד היוצר על יצירתו בסוף ההקדמה לפרק חלק : " והנה הארכתי הדברים מאד , ויצאתי מענין חיבורי , אבל עשיתי זה למה שראיתי בו תועלת באמונה , לפי שקיבצתי לך דברים רבים מועילים , מפוזרים בחיבורים גדולים . ולכן הצלח בהם , וחזור על דברי אלה פעמים רבות , והתבונן בהם התבוננות טובה . ואם ישיאך ליבך כי השגת עניניו מפעם אחת או מעשר - הנה ה' יודע שהשיאך על שקר . ואל תמהר בו , לפי שאני לא חיברתיו איך שהזדמן , אלא אחר התבוננות ויישוב הדעת , ועיון בדעות נכונות ובלתי נכונות , והשגת מה שצריך שייאמן מהן , והבאת ראיות בטענות והוכחות על כל ענין וענין . " הדעות שגיבש הרמב"ם בתקופה זו , "אחר התבוננות ויישוב הדעת ועיון בדעות נכונות ובלתי נכונות , " נשארו בבהירותן ובתוקפן , כמעט ללא שינוי , כל ימי חייו ולאורך כל כתביו . כמעט שלא ניתן לזהות "חזרות" של הרמב"ם מדעותיו בעניני אמונה ( לעומת "חזרות" לעשרות ולמאות בפרטי הלכה בין פירוש המשנה לתקופות יותר מאוחרות , שרבות מהן מתועדות על גבי טופס פיהמ"ש , ר' להלן . ( . 2 הבאנו את הפסקה בתרגומנו , בגלל אי דיוקים קלים בתרגומים הקודמים . . 3 ובמשנה תורה ריכז את הדברים בספר הראשון , ספר המדע , ובחתימת החיבור . . 4 כנ"ל בציטוט ממאמר תחיית המתים . ור' למשל בפתיחת מו"נ , שבסופה מופיעה פסקה מיוחדת , תחת הכותרת : הקדמה ' ) מקדמה . 5 . ( ' על שתי דוגמאות בודדות ( שאחת מהן אינה בדיוק חזרה מדעה מסוימת , אלא מיחס אל חיבור מסוים ) - ר' להלן בביאור להקדמת המשנה , פסקה ו , ' אות א , ' ובגוף הקדמת חלק פסקה ח , ' הערה . 27 וע"ע בביאור לפ"ח משמונה פרקים , אות ה . '

הוצאת שילת - מעלה אדומים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help