sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

מבוא א . מקומן של הקדמות המשנה בין כתבי הרמב"ם בין שלושת חיבוריו התורניים הגדולים של הרמב"ם - פירוש המשנה , משנה תורה ומורה הנבוכים - השנים הראשונים הם חיבורים תלמודיים הלכתיים , ואילו השלישי מוקדש למחשבת האמונה . אולם , מן המפורסמות , שהרמב"ם שילב פרקים נכבדים בעניני אמונה גם בחיבוריו ההלכתיים . את טעם הדבר פירש ב'מאמר תחיית המתים' ( איגרות , שמ , 3 ואילך : ( " שאנחנו כאשר נחלצנו למה שנחלצנו אליו מן החיבורים בתלמוד התורה וביאור משפטיה - כיננו בזה אל רצון ה' יתעלה , לא לבקש שכר מבני אדם ולא כבוד , אלא להישיר ולבאר ולהבין למי שקצרה הבנתו להבין דברי מי שקדמנו מחכמי התורה ... לפי מה שחשבנו , ונראה לנו שאנחנו קירבנו והקלנו ענינים רחוקים עמוקים ... וכאשר נחלצנו לזה , ראינו שאין מן הדין לכוון למה שנרצהו , כלומר לבאר ולקרב סעיפי הדת , ולהניח שורשיו נעזבים , שלא אבארם ולא אישיר אל אמיתתם . וכל שכן שכבר פגשנו אדם שהיה נחשב מחכמי ישראל , וחי ה , ' יודע היה דרך הלכה , ונשא ונתן במלחמתה של תורה כפי מחשבתו מנעוריו , והוא היה מספק אם ה' גשם , בעל עין ויד ורגל ובני מעיים , כמו שבא בפסוקים , או אינו גוף . אמנם אחרים שפגשתי , מאנשי קצת ארצות , פסקו לגמרי שהוא גוף , והחזיקו לכופר מי שיאמר חילופו , וקראוהו מין ואפיקורוס , והבינו דרשות מסכת ברכות על פשוטיהן . וכיוצא בזה שמעתי על קצת אנשים שלא ראיתי . וכאשר ידענו באלו האובדים ... ראינו שצריך לנו לבאר בחיבורינו התלמודיים עיקרים תוריים ( עדיף : אמוניים , או : דתיים , ( על צד הסיפור , לא על צד הביא ראיה , כי הבאת הראיה על השרשים ההם צריכה למהירות = ) למומחיות ) בחכמות רבות ... ובחרנו להיות האמיתות מקובלות אצל ההמון לפחות . וזכרנו = ) והזכרנו ) בפתיחת חיבור המשנה עיקרים ראויים להאמין בנבואה , ועיקרי הקבלה , ומה שיתחייב שיאמינהו כל רבני = ) שאינו קראי ) בתורה שבעל פה . וביארנו בפרק חלק שרשים נתלים בהתחלה ובגמול , רצוני לומר : מה שייתלה בייחוד , ובעולם הבא , עם שאר פינות התורה . וכן עשינו גם כן בחיבור הגדול המכונה 'משנה תורה , ' אשר לא יכירו מעלתו אלא המודים על האמת מאנשי הדת והחכמה ... וזכרנו בו גם כן כל העיקרים התוריים = ) האמוניים ) והתלמודיים ( ר"ל : יסודי ההלכות וכלליהן , ( וכיננו בזה שיהיו אלו הנקראים תלמידי חכמים ... בונים סעיפיהם על שורשים תלמודיים , ותהיה תורתם סדורה על פיהם , ותלמודם כולו עולה בידם , וכל זה נבנה על עיקרים תוריים ( כנ"ל , ( ולא ישליכו ידיעת ה' אחרי גום , אבל . 1 רשמנום לפי סדר חיבורם . ר' מה שכתבנו על זמן כתיבתם במבואות לאיגרות הרמב"ם , מהדורתנו , עמודים כ , כו , קצו , רמז . פירוש המשנה ומורה הנבוכים נכתבו במקורם בערבית , באותיות עבריות , ואילו משנה תורה נכתב בעברית .

הוצאת שילת - מעלה אדומים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help