sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ה

פתח דבר הנה ימים כאים , נאום ה' א / והשלחתי רעב כארץ , לא רעב ללחם ולא צמא למים , כי אם לשמוע את דברי ה . ' ונעו מים עד ים ומצפון ועד מזרח , ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו . כיום ההוא תתעלפנה הבתולות היפות והבחורים בצמא . ( עמוס ח ( ' דורנו צמא לדבר ה . ' דור נבוך ומבולבל . התרוצצות של דעות , קיטוב רוחני וחברתי , חיפושי דרך וחוסר נחת . האמת נעדרת - "נעשית עדרים עדרים , והולכת לה" ( סנהדרין צז . ( . בדור אשר כזה , זקוקים אנו במיוחד לספרי עזר ללימוד מחשבת ישראל , מחשבת האמונה היהודית לדורותיה , ממקורותיה החשובים ביותר . מטרת ספר זה להוות תרומה כלשהי למילוי הצורך הנ"ל . הקדמות המשנה , שהן החיבורים המחשבתיים הבסיסיים של ענק ההלכה והפילוסופיה היהודית , מורה הדורות , הרמב"ם ז"ל , כוללות את עיקרי אמונת ישראל , ואת יסודות ההגות הדתית השיטתית שפיתח , בשפה ברורה ושווה לכל נפש . אמנם , אף הן צריכות ביאור , למבקש לרדת לעומקם של דברים , ולקבל תמונה יותר מקיפה , על ידי השוואת הדברים לשאר כתבי רבנו ז"ל . זכיתי ללמוד וללמד את ההקדמות פעמים רבות , עם חברים מקשיבים מסוגים שונים , ומכל מלמדי השכלתי ( ברכה לעצמם קובעים בני ישיבת "ברכת משה" במעלה אדומים , שם אנו לומדים ב"ה את הקדמות הרמב"ם בכל שנה ושנה , זה כט"ו שנים . ( לעיתים , במהלך הכתיבה , הייתי שואל את עצמי : למי אני מייעד את הדברים - לתלמידי חכמים או ל"בעלי בתים"ז לצעירים או למבוגרים ? לבעלי רקע דתי או לבעלי רקע חילוני ? אך לבסוף החלטתי להניח להרהורים אלו , ולהשתדל לבאר את הרמב"ם , בשפתי הדלה , עבור כל מי שרוצה לעשות מאמץ וללמוד רמב"ם , ללא כחל ללא שרק וללא פרכוס . ויתרתי על דרשנות , גם אם כשלעצמה היא נאה , התרחקתי מדמגוגיה , גם אם היא באה "למטרות חינוכיות , " נשמרתי כמיטב יכולתי מדעות קדומות , גם מדעותי שלי , והתרכזתי ברמב"ם עצמו . דומה כי אילו נשאל הרמב"ם ז"ל , היה אומר , שהתועלת הגדולה ביותר שאפשר להפיק מלימוד כתביו , היא ידיעתם על אמיתתם . " פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים" - חרת רבנו בראש 'מורה הנבוכים . ' גם כאשר רבים בנו הנבוכים - גוי צדיק הננו , שומר אמונים . דרושה רק פתיחת שערים , גדולה ורחבה . ניסן התשנ"ב י . ש .

הוצאת שילת - מעלה אדומים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help