sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

האינטליגנציה של הפרט , כלומר אותם ממדים הכרתיים-נפשיים מרכזיים בילד , אשר עליהם מתבססות הגישות לעיבוד מידע וההעדפות במצב ההוראה-למידה . קרי מצאה כי התאוריות השונות הקיימות בתחום עשויות לעסוק בעת ובעונה אחת בכמה מן השכבות המצוינות לעיל . בתכנית הלימודים שלפנינו תוצגנה התאוריות שלהלן : א . תאוריות העוסקות במבנה האינטליגנציה , כלומר בגורמים ההכרתיים והאישיותיים העשויים להשפיע בהליכי למידה . במסגרת זו תוצגנה : . 1 תאוריית "האינטליגנציות המרובות" של הווארד גארדנר , ( 1993 , 1983 ) אשר לפיה ישנם לפחות שבעה סוגים של אינטליגנציה , אשר הרכבם הייחודי משפיע על יכולת הלמידה של התלמיד . תלמיד אשר ניחן למשל באינטליגנציה מילולית גבוהה ואינטליגנציה לוגית מתמטית נמוכה , יתקשה לבצע משימות בחשבון , אך יוכל לבטא עצמו היטב . . 2 תאוריית "האינטליגנציה התלת קשתית" של רוברט סטרנברג , ( 1987 ) אשר לפיה יש לבחון את האינטליגנציה בשלושה ממדים וביחסים שביניהם : א ) עולם החשיבה הפנימי של האדם הכולל את מרכיבי רכישת הידע , עיבוד הידע ומרכיבי המטא-קוגניציה העוסקים בתכנון וויסות מרכיבי רכישת הידע וארגונו . ב ) החשיבה במגע עם העולם החיצוני של האדם הכוללת את יכולותיו להסתגל לסביבה , לשנותה או להחליפה בסביבה אחרת . ג ) החשיבה וקשת הניסיון של האדם , כלומר יכולותיו להתמודד עם מצבים חדשים ולהפוך את הכישורים שפיתח במהלך התמודדויות אלו לחלק אוטומטי מרפרטואר הפעולה שלו . . 3 תפיסת "נופי החשיבה" של דויד פרקינס , אשר לפיה החשיבה הרפלקטיבית המייחדת את האדם ניתנת לפיתוח , והיא כרוכה בנטיות חשיבה הקובעות את מהלכה לא פחות מן הגורמים הקוגניטיביים המאפיינים אותה . . 4 התפתחות החשיבה כפועל יוצא של תיווך חברתי-תרבותי , תפיסותיהם של לייב ויגוטצקי וראובן פוירשטיין , על פיהן ייחודה של האינטליגנציה האנושית בהיותה מתפתחת באמצעות תיווך חברתי-תרבותי . ארבע התאוריות הללו שותפות לתפיסה האינטליגנציה כקונטקסטואלית , כלומר תלויה במרכיבי תרבות , זמן ומקום במובן הרחב , כביזורית , כלומר מרחיבה פעולתה באמצעות עזרים ומשאבים אנושיים , טבעיים וטכנולוגיים , כדינמית , מורכבת ומתפתחת , ובעיקר כניתנת לפיתוח . התאוריות הללו שונות בגישתן מן התפיסה הקלסית שלפיה האינטליגנציה היא מה שנמדד במבחני אינטליגנציה , כלומר כשרים דומים לאלו הנדרשים בבית הספר הקונווציונלי , כמו : הבנה מילולית , יכולת מילולית , יכולת לוגית מתמטית וזכירת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help