sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

השונותבלמידה בכיתה המחקר העוסק בשונות בלמידה הוא רב ממדים ומאופיין בריבוי תאוריות ותפיסות , בריבוי משתנים ובמגוון רחב של השלכות והשתמעויות לתחום החינוך . חוקרים שונים סיווגו את התאוריות העוסקות בהבדלים האינדיווידואליים בין הלומדים לקבוצות על פי המשתנים המשותפים להן . להלן תוצג חלוקתה של קרי . ( 1990 Curry , 1983 , 1987 ) קרי סקרה 21 כלים לבדיקת שונויות בלמידה וחילקה אותם באופן שיטתי לשלוש שכבות , שהיא מדמה אותן לגלדי בצל . בסקירתה נחשפו באופן מהותי שלוש רמות של משתנים המשפיעים על השונות בלמידה . 1-. השכבה העליונה כוללת משתנים העוסקים בהעדפות התלמיד לגבי המרכיבים השונים של מצב ההוראה . למשל : העדפות של אסטרטגיות , אופי המורה , אופי הסביבה הלימודית ואופי המטלה הלימודית . . 2 השכבה האמצעית עוסקת במשתנים הקשורים בעיבוד מידע , כלומר בגישות השונות של תלמידים לפירוש המידע , לארגונו , לזכירתו ולהבנתו לשימושים שונים . . 3 השכבה הפנימית כוללת משתנים הקשורים לסגנונות הכרה אישיים בזיקה למבנה ב"פורטפוליו" הכוונה לתיק עבודות של הסטודנט , המייצג נאמנה את התחומים שנלמדו במסגרת קורס או סדנה , ואשר נבחרו על ידי הסטודנט בשיתוף עם מוריו ובהנרוייתם . זוהי דרך הערכה חלופית המקובלת כיום בתחומי הכשרת מורים וברבים מבתי ספר . ניתן להעריך את למידת הסטודנטים על ידי פורטפוליו * של עבודות מן הסוגים שצוינו לעיל , הכולל גם התייחסויות ביקורתיות לחומרי קריאה בנושאי הקורס וקטעי רפלקציה על הלמידה שהתרחשה במהלכו . יש לציין כי למידת התחום העוסק בשונות בלמידה וביישומיו מזמינה את המורה או את המתכשר להוראה למסע גילוי השונויות לעומקן . סביר להניח שהחוזר מן המסע יראה אחרת את הנעשה בכיתתו וישנה את הוראתו ואת דרכי הערכתו . חשוב להעביר לסטודנטים שעליהם ללמוד את התפקיד של "חוקר משתתף בפעולה" בכיתותיהם , שכן הם נדרשים תוך כדי עבודתם בכיתה להתבונן בתלמידיהם ולגלות כיצד כל אחד מהם תופס את המטלות הלימודיות השונות ומגיב עליהן בדרכיו שלו . עם זאת , יש לחזור ולציין בפני הסטודנטים כי עליהם להיזהר מאוד מקביעת התרשמויות לאחר צפייה אחת ומתיוג התנהגויותיו של התלמיד . חשוב לצפות בתלמידים שוב ושוב על מנת להבחין בתופעות חוזרות ומשמעותיות בהתנהגות . גישה סקרנית , הרפתקנית , פתוחה וגמישה תסייע למורה ולסטודנט לגלות את השונויות ולהיות ערים לתמורות החלות בהן .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help