sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מבוא ההבדלים הבץ-אישיים בלמידה נתפסים לעתים קרובות כאבן נגף במערכת החינוך , אשר שמה לעצמה למטרה להוות "כור היתוך" לתלמידיה . הבדלים בין תרבותיים והבדלי יכולת בין התלמידים נתפסים בעיקר במונחים של "פערים" שיש ל '' סגרם" או ל"בטלם . " הבדלים הקשורים בליקויי למידה ובבעיות אורגניות ונפשיות מהווים בסיס לשליחת התלמידים לבתי ספר מיוחדים . הבדלים הנובעים מן השונות הטבעית במאפיינים הרגשיים-חברתיים והפיזיים באישיות התלמידים נתפסים כקובעים בעיקר את המציאות החברתית בכיתה , ותרומתם להסברת השונות בלמידה זוכה לעתים קרובות להתעלמות או להכחשה . בשנים האחרונות מסתמנת מגמה של שינוי בתפיסת ההבדלים הבין-אישיים במערכת , המגמה לאינדיוו » דואל > זצ > ה . גישה זו רואה בשונות ערך חיובי שיש לשמרו ולראות בו את הבסיס לצמיחה אישית . כל תלמיד נתפס כיחיד ומיוחד , וישנה חתירה ליצור בכיתות אווירה לא רק של '' קבלת השונות '' ושל "דמוקרטיה , " אלא גם של שימוש בשונות כבמנוף ליצירת סקרנות ועניין . זוהי מהפכה אידאולוגית ; לעתים היא שקטה ואיטית ולעתים מהירה וסוערת . מגמה זו מובילה להוראה תוך שימוש באסטרטגיות יחידניות , מותאמות לנמענים ובקבוצות קטנות , לעתים על פי סגנונות למידה ; היא מובילה לשינויים במבני מערכת הלימודים עם נטייה לימים "גמישים , " לשילוב מעשיר של טכנולוגיה ואמנות , לשימוש הולך וגובר בהערכה חלופית ולחיזוק הקשר בין הלמידה בבית הספר לבין הלמידה בחיי היומיום ; כל זאת , על מנת להפוך את בית הספר לרלוונטי יותר בחיי התלמידים ואת הלמידה בו לאותנטית ומשמעותית יותר . המורים המלמדים בבתי ספר שהחלו לשנות תפיסותיהם בכיוון של אינדיווידואליזציה , עוברים שינוי משמעותי בצורת עבודתם ובתכניה , ובעיקר בראייתם את המשמעות שמעבר להוראה עצמה . תמורות אלו דורשות הגמשה של עמדות , בדיקה מחדש של תפיסת התפקיד ויכולת לשנות ובעיקר להשתנות . מורים אלו ואחרים מבקשים להכיר טוב יותר את משמעות ההבדלים הבין-אישים בלמידה , כדי שיוכלו לסייע בידי תלמידיהם למצות את הפוטנציאל הטמון בהם . התפיסה המסורתית , החותרת להביא את התלמידים להישגים גבוהים ככל האפשר בתחומים הלימודיים המקובלים בבתי הספר , רואה את הסיבות להצלחתו או לכישלונו של תלמיד בתלויות ביחסי הגומלין בין שני גורמי מפתח : אינטליגנציה ומוטיבציה . לפי תפיסה זו התלמיד האינטליגנטי , במונחים של הצלחה במבחני משכל , ובעל המוטיבציה הגבוהה יצליח היטב בלימודיו ; חברו האינטליגנטי וחסר המוטיבציה יהפוך ל"תת משיג ; " התלמיד הממוצע וה"משקיען" יגיע למיצוי מקסימום היכולת שלו , ואילו התלמיד הממוצע , ה"מחפף , " או זה הנמוך במנת המשכל וחסר המוטיבציה , עלול להיכשל . נוסחאות פשוטות אלו אינן מתארות נאמנה את המורכבות הרבה של גורמי השונות בלמידה . מבחני האינטליגנציה המסורתיים בודקים למעשה כישורים דומים לאלו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help