sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

וקושר לו את הכתר המפוקפק של 'האימפרסיוניסטן האמיתי של הספרות העברית ולכן נטע זר לספרותנו . ' מעבר לכל גישושי המינוח מתעורר החשד , שמיומנות הפיענוח של לשון פיגורטיבית היא זרה לברנר , והוא סירב להתמודד איתה , כשהוא מסתגר באיזה גטו עצמי של 'סופר וקורא יהודי פשוט . ' ברנר חש מה שירגישו קוראים רבים אחריו , וביניהם רגישים ומנוסים : ' אין הקורא מקבל רושם אחד ישר ובלתי אמצעי מכל המתואר והמסופר' ( שם , ( לא רק במובן זה שהמסר הוא רב משמעי , אלא שעצם השיחזור המנטאלי של קטעי מציאות ריאלית מכביד על הקורא , ומכאן גם קושי לתבנת את הדינאמיקה התמאטית . בזה אחר זה חוזרים מבקרים בני דורו של גנסין בתימהון על כך , שביצירתו של גנסין 'אין תוכן כלל . ' שניאור מחליף את המונח של ברנר-ביאליק "כיסוי" במונח "ערפיליות , " מושג שהפך לסיסמה פואטית בשירה הסימבוליסטית ( אולמן , . ( 117 : 1962 ואולם מי שקורא את רשימות הביקורת בת התקופה ( ושל גנסין עצמו ביניהן ) ברור לו שזו אינה מלת שבח . "ערפיליות" בפי בני הדור היא לא רק כישלון בייצוג המציאות , אלא גם כישלון סגנוני , שימוש לא מיומן בלשון , בפרט כשמדובר בפרוזה . של"ג מונה את ה"בירור" ואת ה"דיוק" בקריטריונים מרכזיים של ה"סגנון הפרתי" ( של"ג , . ( 17-16 : 1902 שניאור נאחז במונח גנאי זה עם שהוא מודה בפירוש , שהערפיליות גרמה לו קשיי קריאה . הוא מואיל אף "למחול" לגנסין על כך : 'ובכל זאת אתה הוגה בפרקי "בטרם" עוד פעם ועוד פעם , ואינך מוחה נגד כל הערפיליות שבהם . זוכר אני , כי בשעה ש"בטרם" היה הולך ונדפס , היו קטעיו מייגעים אותי מאוד . ואולם אחרי אשר נגמר בדפוס ואני עברתי עליו עוד פעם ובבת אחת הבנתי , כי אין צריך למחות גם נגד חסרונותיו הבולטים יותר מדי ונגד הערפיליות שבו . כלום תהא מוחה לעומת העננים הנוהרים בשמים ? [ ... ] אתה מוחל לו , אתה מוחל לגנסין' , 1914 ) בתוך . ( 406 : 1958 שניאור אינו מוצא שום הצדקה פואטית לעירפול בסיפורי גנסין , אבל נוכח הרגשות האשמה שמעורר בו מותו ללא עת חוזר שניאור על הנחות פרישמן ( ר' להלן , ( ונאלץ להודות במעמדו הספרותי של גנסין . בהמשך המאמר הוא חוזר ומגנה את עמדתו הנפשית גינוי מוסרי , מייחס אותה ל"קוקטיות ילדותית , " ומנער את חוצנו מקובלנות תלישות של 'אנשים , שגם אילו ניתנו להם תנאים יותר טובים היו עוד יותר תלושים ובודדים משהיו עד עתה . ' בנימת הנהנתנות הטיפוסית לו מדבר שניאור בכל זאת על ' הצמא הגדול התוקף אותך , בגמרך לקרוא את התמת 1 ת המחחלפרח אשר ביצירותיו' ( הדגשה שלי , חב"י , ( אך אינו מחפש לכך הסבר , אלא מסתפק במחוות של ליקוק שפתיים וברמזים על השפעות מספרות אירופה , ביחוד

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help