sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

( על יעקב כהן , "שירתנו הצעירה / ' שם , עמ' ר"ל , ( אבל לא למספר . מכאן התנגדותו הטבעית לפרוזה , שנראתה "שירית" בעיני בני דורו . באותם מונחים עצמם , "גילוי" ו"כיסוי , " משתמש ברנר ברשימתו על סיפורי גנסין שלוש שנים לפני (!) פירסום שתי מסותיו של ביאליק , ועל ה"כיסוי" בפרוזה של גנסין הוא כותב בנימת תרעומת , כמעט מתוך עלבון אישי : הכיסוי , כך יוצא מדבריו , הוא תוצאת ה'אימפרסיוניות' בסגנונו של גנסין , וזו 'מתבטאת דווקא במשפטים ארוכים , ממושכים , נפתלים ונעוצים זה בזה , שמרבים ב'אותר ראותה' [ ... ] עד לידי מאנייריות . לכתוב בקיצור אינו יכול , כי הקיצור מגלה יותר מדי , בעוד שברוב דברים , כידוע , לא יחדל הכיסוי . ונפשו הקרה , הערומה והמתרשמת לרגעים של א . נ . גנסין רוצה דווקא באי פשטות ובכיסוי ... הממנו יכסה , 1912 ) ' ? בתוך 1960 כרך ב . ( 306 : ' אותו "כיסוי , " שלפי ביאליק הוא מסימני לשון השירה המבטאת את נשמתם היחידה של הדברים , הוא לדעת ברנר קליפה מאנייריסטית המכסה על תוך ריק הפרוזה הארכת מלל מיותרת , עריקה מחובת ה"פשטות" המוטלת ( לדעת שניהם ) על המספר . "פשטות" היא מלה שברנר חוזר עליה הרבה במובן שאינו רחוק מהמונח של ביאליק , "לשון הפשט : " לא כדרגת אירגון אסתטי נמוכה יותר של הטקסט , אלא להיפך , כאמצעי לגיבוש אסתטי , הממצה את אפשרויותיו של הז'אנר הסיפורי . העדר הפשטות הוא נימוק בעל משקל פואטי שבו דוחה ברנר את לשונו הפיגורטיבית של גנסין , המכונה בפיו "ציוריות אמנותית : " 'מי שירהיב בנפשו עוז לומר , שבציוריות האמנותית שבכאן אין , סוף סוף , פשטות אמיתית - דומה , שלא יכזב , ' מעיר ברנר על "אצל" באותה רשימה מ . 1912 ברנר מייחס לגנסין באותו הקשר 'אופן כתיבה אימפרסיוני , ' והוא משתמש במונח פעם במובן של עמדה נפשית ואופן ייצוג מציאות , ופעם - כסגנון של זרם ספרותי . הוא מכיר בלגיטימיות של העמדה הנפשית הזו , למרות שייכותה לתחום השירה , אבל על פי השקפתו המימוש הנכון של עמדה כזו בפרוזה צריך להיות באמצעות ברירת חומרי בדיון ממשיים , טעוני משמעות סמלית , באופן שהטקסטורה הלשונית תישאר על רמת הפשט : 'כשאופן הכתיבה האימפרסיוני בורר מן המציאות את מה שהוא עיקר לנשמת המשורר , הרי הוא ממילא מגיע לידי הסמליות של העצמים , תוך גילוי התוך שבהם . ' ולכן בפרוזה הלשון הפיגורטיבית היא עודף מיותר . הפרוזה צריכה להיות קונקרטית . נימוק נוסף של ברנר לדחיית ה"אימפרסיוניות" של גנסין עולה ממובנו השני של המונח , היינו האימפרסיוניזם כזרם בספרות האירופית . השימוש המוגבר בלשון פיגורטיבית הוא טיפוסי , לדעת ברנר , לספרות זו , אליה הוא משייך את גנסין

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help