sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

( קרמר , , 1968 בתוך רתוק , , ( 130 : 1979 ורק לבסוף כמרכיב פונקציונלי , התורם להבנת מבנה העלילה , איפיון הדמויות והתמאטיקה ( מירון , , 1976 בתוך מירון , . ( 319-318 , 314-309 , 307-302 , 297-296 : 1979 בני דורו של גנסין הגיבו על מה שנראה בעיניהם כפגיעה בנורמה הז'אנרית שהיתה נקוטה בידיהם : השינוי בטקסטורה הסגנונית המקובלת של הפרוזה הריאליסטית . בנייתה של מערכת ז'אנרית חדשה בספרות העברית היתה כרוכה בזעזועים , שרק בדיעבד אפשר לראות אותם כצומחים באופן עקבי מקרקע הנורמות של הספרות הריאליסטית . אף כי ביאליק מעולם לא זיכה את גנסין בתגובת ביקורת מסודרת , נראה כי יחסו לגנםין , ובעיקר העמדות העקרוניות המובלעות בו , הם מפתח להבנת קבלת הפנים הזעומה למדי שערכה הביקורת לגנסין בימי חייו . דחייתו של ביאליק את "בבית סבא" ממערכת השילוח והערותיו העקיפות על עומס בחידושים הלשוניים המיותרים של גנסין וחבריו ( במכתב לי . טברסקי מה , 2 . 1 . 1923 אגרות , כרך ב , ' עמ' ש"ח ) הן רק גילויים צדדיים של נורמה שביאליק ניסה , בהצלחה ניכרת , להשליט בספרות העברית , אם כי הוא עצמו לא נשאר נאמן לה . ביאליק מגדיר כבדרך אגב את ההבדל בין סגנון הפרוזה לסגנון השירה בפתיחה למסתו "הלכה ואגדה" : ( 1915 ) 'כאן יבושת של פרוזה , סגנון מוצק וקבוע , לשון אפורה בת גוון אחד - שלטון השכל ; וכאן לחלוחית של שירה , סגנון שוטף ובן חלוף , לשון מנומרת בצבעים - שלטון הרגש . ' חלוקת התפקידים הברורה לפי תפיסתו של ביאליק בין פרוזה לשירה מנוסחת גם בסיום המסה "גילוי וכיסוי בלשון" : ( 1915 ) הפרוזה היא 'לשון הפשט , שבעליה סומכים על הקבוע והעומד בלשון , על הנוסח המקובל / ואילו השירה שואפת להביע את 'הרגע בךהחלוף שאינו נשנה עוד לעולמים , אחרי נשמתם היחידה וסגולתם העצמית של הדברים , כפי שנקלטו אלו ברגע מסוים בנפש רואיהם , ' ולכן היא בורחת מהקבוע שבלשון וגורמת ' לתנועה בלתי פוסקת' במשמעויותיהן של המלים . הפרוזה והשירה הן אפוא שני ז'אנרים , שלכל אחד מהם תכלית אסתטית ומערכת אמצעים נבדלות לחלוטין , כמו הטרגדיה והקומדיה במשנתו הפואטית של אריסטו . ביאליק היה חשדן כלפי 'סלסול הלשון' בכתיבתם של מספרים ( למשל בנאום ההספד שלו על ש' בן ציון , כל כתבי , עמ' רנ"א-רנ"ב . ( הוא ראה את תפקידו של המספר ב'ירידה אל מכרות הלשון העתיקים לחצוב לו משם את החומר הלשוני הדרוש לחפצו , להיות כלי למעשהו' ( שם , עמ' רנ"ג . ( גדולתו של מנדלי בעיני ביאליק היא יצירת "נוסח" - נורמה סגנונית מוצקה , 'שבלונא ספרותית קבועה' " ) יוצר הנוסח , " שם , עמ' ר"מ . ( למשורר מותר להיות 'היפה פה והמעודן , הקל והמרפרף כולו משי ורוח בוקר'

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help