sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לתולדות המחקר של הלשון הפיגורטיבית ביצירתו של גנסין נוכחותה של לשון פיגורטיבית ביצירת פרוזה גרמה מבוכה לא קטנה למבקרים בני זמנו של גנסין , ואפילו לשוחרי המודרניזם מביניהם . האפש רות לבדוק את תיפקודה של הלשון הפיגורטיבית כמערכת הבונה את משמעותה של יצירת פרוזה היתה רעיון זר לנורמות הז'אנריות המרכזיות ששלטו בספרות העברית בראשית המאה . תשומת הלב להיבט זה ביצירתו של גנסין התעוררה כאילו בעל כורחם של המבקרים , והיא לוותה במאמצי לגיטימציה יוצאי דופן ובאי הבנות בולטות . מאלפת תגובתו המוקדמת של פרישמן לסיפורי "צללי החיים / ' ובמיוחד לתמונת הפתיחה של "מעשה באותלו . " הוא כותב : 'המחבר לא היטיב לעשות בתמונת ההקדמה לסיפור זה . ללא צורך כלל הוא יוצא עמנו באניה על פני הנהר ומתחיל ברמזים עד שיבוא הגיבור לספר את סיפורו . יתר זה באמת כנטול' ( פרישמן . ( 33 : 1904 פרישמן חש בקיומם של "רמזים" בקטע הפתיחה , אבל הוא אינו מנסה לפענח אותם . האפשרות שהטקםטורה הסגנונית של הפתיחה ל"מעשה באותלו" מחייבת קריאה שונה , שלפיה לפנינו אקספוזיציה סימבולית המרחיבה את היקפו התמאטי של הסיפור , אינה לוחצת עליו , כנראה משום שהסיטואציה אינה אגדית , אלא שומרת על אשליית ממשות בדיונית . לדעת פרישמן סיפורי "צללי החיים" גם אינם ראויים לבירור סגנונם : 'אמנם צריך הייתי לדבר גם על סגנונו של ה' גנסין - ואולם מי זה ישים עתה עוד לב אל שפה ואל סגנון ' ? ( שם . ( פרישמן , שלימים יגיב בהתלהבות דווקא על הסגנון של סיפורי גנסין , איננו מזהה בסיפורי "צללי החיים" תופעות סגנוניות , שלא יוכל להתעלם מהן בסיפורים שמ"הצידה" ואילך . בהם , לדבריו , 'כל שורה ושורה היא חומר או דיבור מתחיל או פואנטה לשיר לירי' . ( 4 : 1913 ) שיוכם של סיפורי גנםין לז'אנר אחר - לשירה ולא לפרוזה - הוא טיעון נפוץ בפי מבקרים בני הדור המנסים להצדיק את הפיגורטיביות בפרוזה , תופעה שנתפסה בתחילה כתרתי דסתרי על רקע הנורמות הז'אנריות המקובלות . למעשה במקרים רבים מאחורי הגדרת יצירתו של גנסין כ"שירית" מובלעת התייחסות ללשונו הפיגורטיבית . רק לאחר מחצית המאה , כשבדיקת סגנון בפרוזה נעשית מקובלת , מופיעות פה ושם הערות המצביעות על נוכחותה של לשון פיגורטיבית בסיפורי "צללי החיים , " בתחילה רק בציטוטים נלהבים , ללא הגדרה מפורשת של התופעה ( זמורה , , ( 29 , 26 : 1946 אחר כך במפורש , כגילוי של 'אמצעי המטאפוריקה / אם כי תוך היצמדות לתפיסת הסיפורים כ'סיפורים ריאליסטיים בכל מתכונתם' שבתוכם משובצים 'סממנים פיוטיים'

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help