sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

" כחום היום " ו"לביבות " מאת שאול טשרניחובסקי ( שמיר ושלגי , , 1958 מציעות גם את "ברלה חולה" ואת "כרית מילה ; " בר-יוסף ורובינשטיין , , 1980 מצמצמות ומוותרות על האחרונה , ואילו מקראות ימינו מציעות אחת מתוך השתיים הראשונות . ( כבודן כמו גם יופיין במקומם מונחים , אך דורי דורות של מורים ומורי מורים רואים בהן בלבד את המודל הז י נרי , בשונה מהתמודדותם עם נושא הבלדה ( וראו : פיינגולד , תשנ " ח . ( על אלה נוסף עוד קושי : מורה הרוצה להפגיש את תלמידיו עם האידיליות אינו יכול , מפאת קוצר הזמן , להקדיש לסוגיה ז י נרית זו יותר משלוש אידיליות בשל נתון אובייקטיבי כמותי.- האידיליה , מעצם טיבה , הנה ארוכה - נתון שיש לו חלק רב בהיותה דוחה ואולי אף משעממת את הקורא קצר הרוח של ימינו . יחידת הוראה זו מנסה להתמודד עיונית ומתודית עם הקשיים של הוראת האידיליה בחמישה תחומים : . 1 התמודדות עיונית-פילוסופית-חווייתית עם השקפת העולם האידילית . אחד ההיבטים שיודגש , יודגם ויתורגל הוא מיצוי "ההנאה שבאטיות" ( קתדרה , . ( 1995 זוהי השקפה שדנה בגנותו של עולם נחפז וממהר המאפיין את המאה הנוכחית . . 2 הבעייתיות שכהגדרת הסוגה באופן חותך וחד-משמעי ( שהם , ; 1989 ערפלי , ; 1998 פיינגולד , . ( 1998 . 3 הבעייתיות העולה מחד-גוניותו של מבחר הטקסטים . יחידת ההוראה מציעה גיוון והרחבה , בהסתמכה על מתיחת תחומיה של ההגדרה הז י נרית ותוך שימת דגש על טקסטים קצרים יותר . . 4 הקשיים הנובעים מזמן חיבורה של האידיליה מחד-גיסא ומן התקופה המתוארת בה ( עבר רחוק , בדרך כלל ) מאידך-גיסא . שני אלה יוצרים ריחוק בין עולמו של הקורא לבין זה של כותב האידיליה וגיבוריו . קושי זה כרוך ומחובר אל התחום החמישי ואף נובע ממנו . . 5 הלשון לשונן של היצירות המוצעות ארכאית , גבוהה ומליצית . היא מחייבת פירוש מילוני צמוד , הן ברובד הדנוטטיבי-מילוני והן במשמעות הארכאולוגית-מוזאלית של אביזרים ומנהגים ( ריהוט , בגדים , כלים , חפצים , מסורות , מאכלים וכיו " ב ) הזרים לחיי היום-יום של הקורא בן-ימינו ( וראו אצל אבן-זהר , . ( 1976 הקשיים הנובעים מן ההגדרה , מן הקריאה ומקוצר הזמן העומד לרשותו של המורה - שנאלץ לבחור מתוך אוצר האידיליות את הסל המייצג שלו - כל אלה יצרו אי-נוחות שתולדתה יחס של הסתייגות מן הסוגה . יחס זה מתבטא , כאמור , אצל הצוותים השונים של תכנית הלימודים , הצמודים להיצע קבוע וצר הנלמד בבתי הספר היסודיים בכיתה ח מאז קום המדינה . בבתי הספר התיכוניים נהגו ללמוד את האידיליות הנפלאות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help