sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לאכול ומה מותר לו לאכול ומבשלת לכל אחד לפי רצונו . שלוש עשרה שנים לפני מותה נתקפה הסבתא בשיתוק , וניטלו ממנה ההילוך , תנועות הידיים ואף הדיבור , מלבד מלה אחת שהיתה אומרת : 'אומיין' ( אמן . ( אמה של זלדה המשיכה לנהל את הבית באותו אופן . ערב שבת אחד דחה הסב את עריכת הקידוש משום שהסבתא ; שנה והוא לא חפץ להעירה . הזמן חלף וכבר הגיעה עת לישון , והסב קידש סוף סוף . והנה נפתחה הדלת והסבתא הובלה לחדר . כשראה אותה פתח שוב וקידש על היין , כדי שלא תחסר את שימחת השבת . לאחר מותה ( בשנת ( 1924 היה הסב נוהג לברך על הנרות בעצמו . היו בבית תשעה עשר פמוטות , כל אחד שונה מחברו בצורה ובגודל , והסב היה מדליק ומברך על כולם , כמנהג חב"ד לברך על מספר רב של נרות שבת . בשעת הדלקת הנרות היו עיניו זולגות דמעות . אהבת האדם העמוקה והבלתי נעצרת של הרד'יץ לא היתה תלויה בשום הבחנות או עקרונות . פעם אירח על שולחן השבת צעיר אחד , חופר ביבים ומנקה מחראות . כשאמר לו בנו 'הלא שום איש לא יכניס אותו לביתו / ענה לו שזהו הנימוק הטוב ביותר לארח אותו . סבל הזולת היה מעורר בו התרגשות עד לבכי . בתקופת מלחמת העולם הראשונה נערך בצ'רניגוב סדר פסח לחיילים יהודים . הרד"ץ פתח את הסדר , ניסה לדבר , אך לא יכול בגלל הדמעות . לבסוף עלה בידו לפרש את הפסוק 'ממצרים קראתי לבני . ' כשהגיע לפירוש המלה 'בני' פרץ בבכי ולא המשיך . בשם 'בני' היה פונה לכל מי שלמד אצלו , וביחוד היה מתנהג בידידות של חבר עם תלמידים יתומים או בני עניים . לכאן שייך גם הסיפור על ישיבת קהל שהתקיימה בביתו בעניינו של איזה אדם עני שדינו נפסק לחובה . היה שם רוקח אחד עם משקפי פנסנה על חטמו וזקן מסורק לשני צדי הפנים , שנאם נאום חוצב להבות בגנותו של אותו עני . הוא דיבר על חשיבות הכבוד העצמי , הערך העצמי והאהבה העצמית . כשסיים הרוקח אמר הרד"ץ : 'פרינציפ או לא פרינציפ - מה זה שייך להצלת אדם . לים המלח כל הפרינציפים בשעה שהם מתנקשים בנפש האדם . נפש אדם גדולה מתורה , גדולה ממקדש ( ... ) פיקוח נפש דוחה הכול , ואפילו פרינציפ , ואפילו כבוד . ' בתקופת מלחמת העולם ומלחמת האזרחים הגיעו לצ'רניגוב יהודים ממזרח גליציה , שנלקחו כבני ערובה על ידי הצבא האדום . הרד"ץ לקח עימו עשרה אנשים ויצא בחשאי לקיוב . בקשיים מרובים הגיע לפגישה עם מפקד החזית . בסופה של הפגישה נחתמה הצהרה שלפיה האנשים ישוחררו , אך אם יצא אחד מהם את העיר אפילו לרגע , הרד"ץ מתחייב להיאסר במקומו . האנשים שוחררו בלי לדעת דבר על המיבצע . על מניעיו של הרד"ץ לעשיית מצוות כותב בנו : 'עשרות שנים זכיתי לשמוע ממנו תורת חיים , ומעולם לא שמעתי מפיו דבר על גן עדן וגיהינום או על שכר ועונש . דומים הדברים , כי פשוט לא הבין איוה שכר דרוש עוד לעושה המצווה . ' הרד"ץ היה , לדברי בנו , 'גאון תלמודי שמעטים כמותו בדורותיו , ' אך מעולם לא ניסה להבריק בידיעותיו או 'להצטחק בכדורי פלפול . ' היתה לו רגישות מיוחדת ל'ריח של התגנדרות והתנגחות' והיה סולד מהריח הזה . יותר מיובל שנים החליף 'תשובות' עם גדולי הרבנים של הדור , אך לא פירסם דבר מכתביו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help