sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בתמונה של נחש יותר מסתם נחש מעיד על עצמו שהוא אטום לתקשורת סמלית . הבנת המציאות המוחשית כמייצגת מערכת מורכבת של רגשות ומושגים , והשימוש בסמלים כדי להביע מורכבויות כאלה - זוהי תופעה אנושית עתיקה מאוד , והיא קיימת בפולחנים וטקסים בכל התרבויות . עם ואת , מבחר הסמלים והמובן המיוחס להם תלויים בהקשר תרבותי מסוים ; למשל , בתרבויות מסוימות הצבע השחור הוא סמל האבל , ובתרבויות אחרות הצבע הלבן דווקא . כלומר , הסמל נושא עמו פוטנציאל קבוע , פחות או יותר , של משמעות שהצטברה בזיכרון הקולקטיבי של התרבות . את הפוטנציאל הסמלי הזה אפשר להפעיל באמצעות ההקשר : לנחש יש משמעות סמלית בסיפור גן העדן , אבל לא בספר זואולוגיה . מחיאות כפיים , הגשת פרח , עמידת דום - אלה הן דוגמאות לפעולות סמליות הנהוגות בתרבות שלנו . קל לראות , שיש הבדל בין הסמלים המתמטיים , המסמנים הפשטות ( למשל , x כסימן של הכפלה , ( לבין סמלים אקספרסיוויים , כלומר , סמלים טעוני קונוטציות רגשיות , כגון הצבע האדום או הנחש , אם כי לא קל לחלק את כל הסמלים לשתי קבוצות ברורות , של מסמנים מזה ואקספרסיוויים מזה . תקשורת סמלית נועדה להעביר לנמען מסר מרוכז ועמוס , שכדי להסביר אותו עד תומו למי שאינו מכיר אותו יש צורך במלים רבות , ואולי אפילו מלים רבות לא יסבירו אותו . משום כך סמלים משמשים לפעולות מנטליות מורכבות ומתוחכמות , כגון ניסוח של חוקים מדעיים , פעולות מתמטיות , פולחן דתי , ומבע אמנותי . העוצמה הרגשית וגם ריבוי המובנים של סמלים שונים הם בעלי דרגות שונות : החל מהסמל שמובנו יחיד וברור והוא נייטרלי מבחינה רגשית , ועד לסמל שמובנו המושגי והרגשי וגם מטען הערך שלו מורכבים ומעורפלים , עד כי קשה מאוד לפענח אותו ולנסחו במלים . בספרות הבדל כזה קיים בין האלגוריה , סיפור משל שבו הדמויות הן האנשות של מושגים מופשטים ( חוכמה , טיפשות , המוניות וכדומה ) לבין היצירה הסמלית , שבה לסמלים יש מובן מורכב , רב משמעי , מיסתורי , ועמוס קונוטציות רגשיות . סמלים הם סימנים המשמשים להבעת התנסויות והתגלויות הנמצאות , כאמור , מעבר ליכולת ההבעה במלים ; לכן דווקא סימנים ויזואליים ואקוסטיים , המופעלים בציור ובמוסיקה , הולמים את התקשורת הסמלית - המתקיימת בערוץ הלא קוגניטיווי , ה"אילם , " החושני , העובר כביכול

הקיבוץ המאוחד

קרן יהושוע רבינוביץ לאומנויות, תל-אביב ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help