sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

איתור הבעיה , תיאורה והגדרתה בכנס בנושא "המחקר האיכותי בחינוך " שנערך באוניברסיטת תל-אביב בספטמבר , 2001 עלו שאלות וסוגיות הנוגעות לקשרים תאורטיים ומעשיים בין מערך של מחקר פעולה לבין סוגות שונות של המחקר האיכותי . לאחר סיום הכנס המליצו פרופ ' נעמה צבר-בן יהושע ופרופ' אליוט אייזנר ( שהגיע לכנס כמרצה אורח ) לקיים בעתיד סמינר מיוחד , שיגיע להבנות טובות יותר לגבי מהי הגדרת הסוגה של מחקר פעולה , וידון במקומו ובקשריו של מערך מחקר הפעולה ביחס למכלול הסוגות של המחקר האיכותי . הצעה זו קיבלה משנה חשיבות לאור העובדה , שהמכללות לחינוך החלו כבר אז לשלב התנסות במחקר פעולה במסגרת הכשרת המורים . כן תרמה להצעה העובדה , כי ברבות מתוכניות M . Ed-n במכללות מוצעת התנסות במחקר איכותי בכלל ובגישת מחקר הפעולה בפרט . היכרות עם הנעשה במכללות הראתה , כי הכינוי מחקר פעולה ניתן למעשה לערב רב של סוגות ואסטרטגיות , והתמונה שהצטיירה הייתה של זילות במושגים המקצועיים . נוכח זאת נראה לנו חשוב לבסס את הידע של מובילי הסוגה המכונה מחקר פעולה , והתעורר הצורך ללבן מושגים , שסוגות אחרות של מחקר איכותי משתמשות בהם . היה צריך לברר מה הם המגבלות , הקשיים והיתרונות של שילוב מערכי המחקר השונים בתהליך ההכשרה ובפיתוח מקצועי של מורים-חוקרים , ולהעמיק את הידע על פרדיגמת המחקר האיכותי כאחת מבין שתי הפרדיגמות הנפוצות כיום במחקר החינוכי ( הפוזיטיביסטית והאיכותית . ( אנו מאמינים , כי היכולת להגדיר מה מטריד אותנו במציאות החינוכית שאנו פועלים בה , והיכולת לנסח בבהירות מהי הבעיה המהותית שרוצים ללמוד ולחקור - צריכות לשמש כנקודת מוצא לתכנון מערכי מחקר איכותי בכלל ולמחקר פעולה בפרט . לפיכך , לאחר הגדרת הצורך בקיום הסמינר נערך צוות ההיגוי לניסוח קול קורא , שיציג את מטרות הסמינר , יזמין קהל יעד מתאים וימסור פרטים רלוונטיים נוספים . ההחלטה לקיים סמינר לימודי הייתה כרוכה בהגבלת מספר המשתתפים , וזאת כדי לאפשר תהליך לימודי בעל משמעות . בחירת המשתתפים נעשתה על בסיס נייר עמדה , שבו הם התבקשו לפרט את ניסיונם בתחום המחקר האיכותי ומחקר הפעולה ולתאר עמדה ביקורתית כלפי הפעילות בתחום זה . בעקבות הקול הקורא נכתבו למעלה מ40- ניירות עמדה , על ידי חוקרים ומחנכים העוסקים בתחומי המחקר האיכותי ומחקר פעולה במוסדות אקדמיים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help