sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ובשעת הארוחות . צוות ההיגוי היה פעיל במשך יותר משנתיים : כשנה לפני מועד הסמינר ( החל בדצמבר ( 2001 ועוד שנה לאחריו . הצוות קיים עשרה מפגשים פנים אל פנים , ניהל אינספור התייעצויות בדוא"ל והתמיד להיות צוות שיתופי ואחראי לכל ההחלטות הקשורות להכנה , לניהול ולעיבוד הידע של הסמינר . תוצר הפעילות הממושכת הזו הוא הספר המוגש בזה לעיונה ולשימושה של הקהילה האקדמית בארץ . החומרים בספר משקפים את הידע העכשווי לאשורו , ידע המעוגן בשדות השונים שפעלו ופועלים בהם משתתפי הסמינר . ידע זה נוסח ועודכן במהלך הדיאלוג שקיימנו בינינו בטרם התקיים הסמינר , במהלכו ובעקבותיו . אנו מאמינים , כי הסמינר תרם תרומה רבת משמעות לשיפור ולהבנה של מערך מחקר פעולה ולהבנת זיקתו לפרדיגמת המחקר האיכותי . אנו מקווים , כי ספר זה יתרום את חלקו בהפצת הידע לקהל הרחב . תהליך הכנת הסמינר ואופן ניהולו היו דומים במובנים רבים לתהליך המוכר במערכי מחקר פעולה , המתאפיינים במהלכים מעגליים של איתור בעיה , למידה של מאפייניה ( איסוף נתונים , ( נקיטת פעולה , הערכה ופעולה מחודשת . ( Kemmis & McTaggart , 2000 ) במיוחד דמה התהליך למחקרי פעולה שיתופיים , המתבססים על שקלא וטריא דיאלקטי , על שיח רפלקטיבי , על לקיחת אחריות ועל הדדיות בין כל המשתתפים ( צלרמאיר , . ( 2001 מחקרי פעולה כאלה נתמכים בגישה הקונסטרוקטיביסטית , שבה נבנים מהלכי המחקר בהדרגה , כאשר כל שלב נסמך על התוצרים של השלב הקודם . השלבים השונים מתוארים גם כמתן תשובות לסדרה של שאלות , המתפתחות זו מזו במהלך ביצוע המחקר . ( McNiff & Whitehead , 2002 ) ואכן כיום , במבט לאחור , נוכל להצביע על חמישה שלבים אופייניים למחקרי פעולה , שעברנו במהלך הכנת הסמינר , ניהולו וסיכומו : . 1 איתור הבעיה , תיאורה והגדרתה ( מה אנחנו יודעים ? כיצד אנחנו יודעים זאת ? מה עוד צריך לדעת . 2 (? תכנון פעולה לטיפול בבעיה ( מה ניתן לעשות ? מהי תוכנית הפעולה . 3 (? ביצוע הפעולה , קבלת דיווחים ומשובים ותיעוד שוטף של המהלכים ( כיצד לתאר את הפעולה וכיצד לבחון ולתקף את המידע שנאסף בעת הפעולה A (? עיבוד הידע החדש והפצתו ( כיצד לנסח את הידע החדש וכיצד להפיצו . 5 (? השלכות לעתיד ( כיצד להשתמש בידע החדש ומהן ההשלכות של הפעולה (? להלן נתאר בקצרה כיצד התבטאו שלבים אלה בסמינר , החל בשלב ההכנות לסמינר , דרך ביצועו בפועל , וכלה בעיבוד הידע שנוצר בעקבותיו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help