sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

את המוקד הראשון , שהוא מוקד מרכזי להבנת עולם המנחה וההנחיה , ליווינו במחקר . המחקר סייע לנו לבדוק דרכי חשיבה והתמודדות של מנחות , שפעלו על פי דפוסים שונים של הנחיה בכל אחד ממעגלי ההתפתחות המקצועית שלהן ( חלון ראשון . ( ניתוח מעשה ההנחיה התבצע באופן מובנה בעזרת סיפורים ובעזרת אירועים קריטיים , שחשפו מגוון של קשיים ושל דילמות פרופסיונליות , אישיות ובץ-אישיות , שהמנחות התמודדו עמן . הקשיים והדילמות הם אלה שיוצרים את הטקסט הקולקטיבי של מושאי ההנחיה : המורים . ראשיתם של קשיים ושל דילמות אלד , בסיטואציה של ההנחיה , וסופם שהם מובילים לתהליך של עיצוב של מסגרת חשיבה על ההנחיה . מסגרת החשיבה על ההנחיה שיקפה את התוכנות שרכשו המנחות באשר לתפיסת ההנחיה כמקצוע ובאשר לתפיסת העיסוק בו כשליחות מקצועית . מכאן נולדה תובנה נוספת , שהמעמד של הנחיה כמקצוע מחייב הכשרה הממוקדת בנורמות התנהגות , ושעל ההנחיה להתבסס על כללי אתיקה ככל מקצוע . תפיסת ההנחיה כשליחות מקצועית התבטאה בתוצרי העבודה של קהילת המנחות , המוצגים בספר זה . התוצרים הם מערכי הנחיה , שעובדו למסגרת חשיבה על הנחיה של מנחי מורים . בחלון השלישי נפרט את שבעת העקרונות שהובילו לעיצובה . במוקד השני עקבנו אחר התמודדויותיהם של מורים עם מצבים קריטיים בשנת הכניסה הראשונה שלהם להוראה . בודדנו את צומתי הקושי , והגדרנו את סוגיות ההנחיה . מתוך סיפורי המורים נחשפו ממצאים שהמשגנו כתחנות קולקטיביות בהתפתחותם המקצועית . תחנות אלה הן בבחינת רצף תהליכי במעין "מירוץ הישרדות" של מורים מתחילים . שש התחנות שאיחרנו באמצעות ניתוח התנהגויות המורים באירועים קריטיים בחייהם המקצועיים ( חלון שני ) הן אלה : ( 1 ) על מפתן בית הספר ; < 2 ) בתוך חדר הכיתה ; ( 3 ) מקורות תמיכה ; ( 4 ) קבלה על ידי סמכות ; ( 5 ) מפגש עם הורים ; ( 6 ) התפכחות - מבט לאחור . בכל תחנה הצענו דרכי פעולה , מושגים , כישורים ודוגמאות לתהליכי פתרון בעיות . לתחנות אלה בהתפתחות של מורים נמצאו סימוכין בספרות המקצועית , ולכן ניתן להגדירן כאוניברסליות . מה נמצא בחלונות של הספר ? חמשת החלונות בספר מציגים את מעשה ההנחיה מחמש זוויות , שכל אחת מהן מאירה היבט אחר של עבודת ההנחיה : ( 1 ) המנחה כאיש מקצוע ; < 2 ) המונחה כאיש מקצוע ; ( 3 ) תהליך ההנחיה - ההתפתחות המקצועית של המנחה , יעדים ואתגרים שמציבה השתלבות המורה במערכת בפני המנחה ומסגרת חשיבה על תהליך ההנחיה ; ( 4 ) ניתוח אירועי הנחיה באמצעות גישה תהליכית ; ( 5 ) הנחיית מורים עולים - קבוצת תמיכה כדגם הנחיה של מורים עולים . בחמשת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help