sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עוסקים בו בספר זה כבר נוסה , וכבר הוכחה תרומתו לקידומו של המורה , ניתן לשקול את השימוש בו כאחד מכמה דגמים אפשריים של הנחיה , שמטרתם להביא לשדרוג מעמדו של המורה . תפיסת ההנחיה כגורם משלים אך מרכזי בהכשרתו של המורה בתוך בית הספר מזמינה את העוסקים בהנחיית מנחים לפתח דגמים לפיתוח מקצועי של מנחה . הדגם המוצע בספר זה הוא כאמור רק אחר מבין כמה רגמים אפשריים של הנחיה . הוא מתאפיין בכך שהמנחה הוא חבר בקהילה של מנחים . קהילה מקצועית כזאת מעלה לחקירה שאלות ודילמות שמקורן בהנחיה בשדה , והיא מחפשת במשותף דרכים להתמודדות עם קשייו של המורה ועם קשיי המערכת הקולטת אותו . מרכיב מרכזי בתהליך ההתפתחות של קהילת מנחים העובדת לפי דגם זה הוא בנייה משותפת של ידע מקצועי דינמי ואינטראקטיבי , שנסמך הן על הפרקטיקה והן על ספרות עיונית . מנחה מנטיי ( mentor ) בשפה המקצועית - הוא מושג שמקורו ב"אודיסאה" של הומרוס , שנכתבה במאה השמינית לפני הספירה . היום פירושו של מנטןר הןא , ןעץ חכם ואמ , ן חבר בע ? ו ' תובנה עמוקה , מחנך מנוסה , מדריך ואפילו גורו . מנחים מסוג זה משמרים בחברה מסורות חשובות וסיפורי חיים מעצבים על ידי העברת ידע , העשוי להיות קשה אבל הוא הכרחי ללמידה עצמאית של "מתחיל , " כדי לסייע לו להצליח בתחום שבחר לעסוק בו . לעתים קרובות מושווה המנחה למיילדת . המנחה-מנטור מסייע ומתווך בתהליך ההתמקצעות של המורה . בשיתוף המורה המונחה הוא מפתח תהליכים וכלים לעבודה המקצועית . מן המנחה נדרשת מומחיות בתחום כדי שיוכל לסייע למורה לפתח ולמצות את יכולותיו הפדגוגיות והדידקטיות במבחן היום-יומי בכיתה ובמערכת שהוא עובד בה . כיצד עשוי הספר לשרת את קוראיו ? הספר פותח בפני הקורא חמישה חלונות שמציעים מסגרת חשיבה חדשה על עולם ההנחיה . מסגרת זו התפתחה בשני מוקדים של שדה ההנחיה בעקבות ממצאים שחשפנו במחקרינו על תכנית ליווי המורים : המוקד הראשון סבב סביב דגם לפיתוח מקצועי של מנחה ; המוקד השני סבב סביב התמודדויות המורה עם מצבים קריטיים בשנתו הראשונה בהוראה . מנ . 0 ר ה-ה חבר , המ 0 ור אודיםאום , שבידיו ה 0 קיד את חינוכו של בנו האהוב 0 למכוס כשיצא למסעותיו הארוכים אחרי מלחמת 0 רויה . . 2 במציאות הישראלית רוב המנחים הם נשים . עם זאת , עקב אילוצי השפה העברית התייחסנו למנחה בלשון זכר כשהתייחסנו לתפקיד באופן כללי . לעומת זאת , כאשר מדובר במנחה מסוימת , המילה מופיעה בלשון נקבה . כך גם נהגנו לגבי המורים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help