sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

סיכום הדברים הוא שיצירת ביאליק לילדים מדברת עם שני נמעניה - הצעיר והבוגר - בשני קולות , וכל אחד מהם שומע רק קול אחד ולא את האחר . בארבעת הפרקים בספר נעשה ניסיון לשמוע את שני הקולות , כי בצירופם , ואפילו בסתירתם , הם מביעים את משמעה של היצירה . בכל אחד מארבעת הפרקים משמשת יצירה אחת מיצירותיו של ביאליק לילדים כנקודת מוצא ומוקד הדיון . מהספר "שירים ופזמונות לילדים" ( ביאליק , תשכ"א ) נדונים השירים "הפרח לפרפר" ו"הפרפר לפרח , " "שתי כנות" ו"מאחורי השער , " ומהספר "ויהי היום" ( בתוך : ביאליק , תשכ"ח ) נדון מחזור הסיפורים "שלמה המלך והאדרת המעופפת . " כל פרק עומד בפני עצמו , אף כי ארבעתם אמורים לחזק ולהרחיב זה את טיעוניו של זה . אולם יש דימוי יסוד אחד , דימוי התאומים , החוזר בכמה וריאציות בזוגות הדמויות הפועלים בכל אחת מהיצירות שנבחרו לדיון : הפרפר והפרח , צלי וגילי , היונה והסירה , המלך שלמה וכפיליו - מלכת הצפרדעים והמלך המת . המשמעות של דימוי התאומים מותנית בסוג הכפילות שביניהם ובמערכת היחסים היוצרת אותה -.יש שהתאומים זהים ויש שהם משלימים או מנוגדים , יש שהם עוינים ויש שהם אוהבים , יש שהדמיון ביניהם אמיתי ויש שהוא מזויף ומטעה , יש שהדימוי הוא קומי או טרגי ויש שהוא אירוני או פתטי . על אף שדימוי התאומים נמצא בכל היצירות הנדונות , בכל פרק הוא מקושר לקונטקסט אחר ומתחבר אליו מבחינה רעיונית ומבנית . היות שהנחת המוצא של הספר היא , כאמור , שספרות הילדים היא חלק בלתי-נפרד , אף כי ייחודי , מכלל יצירתו של ח"נ ביאליק - המתודה המרכזית בכל הפרקים היא דיון השוואתי בין היצירה הנדונה ויצירות אחרות . כלומר , עימות של ההיבטים והמרכיבים השונים ביצירה עם הופעותיהם החוזרות בצורות שונות ביצירות אחרות של ביאליק , בכל הסוגות מ'נרים ) - שירות , שירים , פזמוני עם , סיפורים , מאמרים ורשימות . זאת , מתוך מטרה להרחיב את משמעם ולהציג את גיוונם ואת טווח תחולתם של כמה דימויי יסוד , ובעיקר של דימוי התאומים , ביצירה הכללית של ביאליק , על ידי הארתם מבעד למנסרה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help