sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא כלל עניינו של ספר זה הוא האופן המיוחד שבו מתגלים בשיריו ובסיפוריו של ביאליק לילדים כמה דימויים המצויים בכלל יצירתו . ביצירתו לילדים לובשים דימויים אלה צורות מצורות שונות , דומות וקרובות למקבילותיהן ביצירה למבוגרים או שונות ורחוקות מהן , כאילו הם משחקים עמן במשחק תחפושות . מתוקף ייחודם זה של הדימויים יש בכוחן של יצירותיו לילדים להרחיב את גבולות המשמעות של כלל יצירתו . התשתית המחקרית לדיון מסוג זה הונחה כבר על ידי כמה מהחוקרים החשובים של כתבי ביאליק , כגון עדי צמח ( 1969 ) וזיוה שמיר , ( 1986 ) שהניחו כי כתיבתו לילדים הנה חלק בלתי-נפרד מיצירתו הספרותית הכוללת . הנחה זו היא נקודת המוצא של ארבעת הפרקים בספר זה . יצירתו של ביאליק לילדים היא בעלת ערך בפני עצמה ויש לה ודרכי עיצוב ייחודיים , שעליהם עמדו כבר חוקרים כגון אוריאל אופק ( 1984 ) ודינה שטרן , ( 1994 ) ועם זאת היא מציעה נקודת מבט נוספת גם על יצירותיו למבוגרים . הסיבה לכך היא שרק כיצירה לילדים נוכחים בו-זמנית שני נמענים : ילד ומבוגר . אופן הקליטה של היצירה שונה מנמען-ילד לנמען-מבוגר מכמה בחינות : התימה , הלשון , המצלול , דרכי התיאור , עיצוב הזמן והמרחב , עולמן הנפשי והחווייתי של הדמויות ועוד . הספרים "שירים ופזמונות לילדים" ו"ויהי היום , " שבהם מובאות היצירות הנדונות בקובץ זה , מיועדים לכאורה לילדים , הן על פי הבחינות שצוינו לעיל והן על פי בחנים ( קריטריונים ) חוץ-ספרותיים : העריכה של ביאליק עצמו , התבנית המיוחדת שלהם , האיורים המלווים אותם והאכסניות שבהן הם נדפסו לראשונה , כגון כתבי עת ומקראות לילדים . עם זאת , הסמנטיקה בחלק מיצירותיו של ביאליק לילדים מרמזת על נוכחותו של נמען מבוגר שאליו פונה היצירה מתוכה . נמען סמוי זה הוא אחת מהתגלמויותיו של הנמען הבדיוני שאליו פונה שירת ביאליק למבוגרים , ובאמצעותו אפשר לחבר את ספרות הילדים שלו לכלל יצירתו ולזהות בה את רישומם של כמה מקוויה האופייניים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help