sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > לדעת רגש > מבוא

Page:9

גולומב בספרו מבוא לפילוסופיות הקיום , ( 68 : 1992 ) טוען שהפילוסופים האקזיסטנציאליסטים עומדים בפני בעיה . טענה למען האותנטיות היא פעילות המביסה את עצמה . שהרי כל טיעון מניח את המסגרת התבונית-לוגית , שעליה חל מושג האמת , ודווקא הוא נדחה על-ידי מושג האותנטיות . ברגסון בספרו התפתחות יוצרת ( תשל"ה ) טוען שתפקיד הפילוסופיה הוא להתרחק מנקודת המבט השימושית השכלית ולוותר על האחדות המעושה שהשכל כופה על הטבע , כדי למצוא אחדות שוקקת חיים שאינה מתבטאת במונחים שכליים ואינה ניתנת לניתוח . אורטגה אי-גאסט , בספר מסות על אהבה { 77 : 1989 ) כותב "שהרצון והשכל יכולים לעצור את הספונטניות אך ורק למשך רגעים אחדים . והאמירה שהאדם הוא יצור רציונלי וחופשי היא כוזבת כמעט לגמרי שהרי יש לנו שכל ורצון . אך שני הכוחות הללו אינם אלא קרום פריך העוטף את עיקרה של הווייתנו . " בני אדם מתנהגים , מתפקדים ומרגישים מתחת למעטה תרבותי חברתי , דבר היוצר קושי בהפרדת האני הרגשי מהאדם החברתי תרבותי . ההבחנה בין האדם הרגשי האינדיווידואלי לבין הפרסונה החברתית שלו תעמוד במוקד ניסיוני לבחון את הפעילות הרגשית כשלעצמה . אני אציג את הרגשות ככוללים גם הערכות מובנות ותלויות תרמת , אך גם כמערכת עצמאית בעלת עוצמה שאינה תלויה רק בהכרה ובחברה . הבחנה זו נדרשת כדי שנוכל לגלות אם ישנם חיים רגשיים עצמאיים , שאינם כהכרח נשלטים או מווסתים על-ידי התנהגות חברתית ושיקולים פונקציונליים ורציונליים . בניגוד לתפיסה המקובלת שהרגש הוא בעל ערך הסתגלותי ולכן קשור בעבותות הרציונליות והתכליתיות , ניסיתי להדגיש את הספונטניות והרגישות של קליטת גירויים סביבתיים ואת המודעות הרגשית אליהם דרך רפלקסיה , הזדהות ואמפתיה שאינם כרוכים דווקא בהסתגלות " \ לכך גם קשים לווויסות ולשליטה . ניסיתי לבודד תובנה רגשית מתובנה שכלית על מנת שנוכל לראות ברגש סוג מיוחד של פעולה וחוויה התורמות מלבד הישרדות , הסתגלות ויכולת לתקשורת , גם חיים חווייתיים אישיים ועשירים המערבים אותנו בסביבה ובחברה . הרגש הוא מעין חוש שבאמצעותו אנו חווים את העולם ומודעים אליו p > 7 עלינו לנהוג בו באחריות ולטפחו ולא לגייסו או לנצלו למטרות נחשקות על-ידי השכל או החברה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help