sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ולבחון מקורות בשיטה עיונית בהירה . אלא שלמרות הצהרת כוונות זו , מרבית ספרי הלימוד ממשיכים לייצג גישה מסורתית המשרתת את תכניות הלימודים , ולכותביהם אין אפשרות רבה לסטות מהמקובל ולפתח עצמאות . במהלך שנות קיומה של המדינה נעו תכניות הלימודים מתקופות של לימוד היסטוריה יהודית וציונית בנפרד מהיסטוריה כללית , לתקופות של לימוד משולב של פרקי ההיסטוריה הללו ( יעקובי , : 2003 ו ; 95-9 פירר , . ( 45 : 1985 גם בעצם החלוקה הזו יש כדי לשקף אידאולוגיה חינוכית המגלמת בתוכה כוונות פוליטיות גלויות ונסתרות . משרד החינוך קבע כי התכנים בספרי הלימוד בהיסטוריה צריכים לשקף 4 את המטרות הכתובות בתכניות הלימודים . מטרות אלה , ששונו במהלך שנות קיומה של המדינה , שיקפו בראשיתן את הרצון להנחיל לבני הנוער את הזיכרון הקולקטיבי - הלאומי והתרבותי - ואת ההקשרים הבין-לאומיים שגויסו לצורך כך . בהוראת היסטוריה , על תכניה ועל מסריה , באים לידי ביטוי תהליכי בנייתם של מרחבי הזיכרון הקולקטיבי , אשר מהם נגזרות תפיסת הזהות הנורמטיבית של החברה ושאיפותיה באשר לדמותה העתידית ( גור-זאב , . ( 94-93 : 1999 אכן , במערכת החינוך נתפס שיעור היסטוריה לא רק כמקור מידע וככלי לניתוח ניסיון העבר האנושי , אלא גם כאמצעי להנחלת ערכים ולעיצוב הזיכרון הקולקטיבי של הלומדים ( נווה ויוגב , . ( 19-18 : 2002 ההתייחסות הכפולה להוראת היסטוריה , הן כדיסציפלינה המבקשת להיות מחקר טהור וביקורתי והן ככלי חינוכי מעצב המנחיל זיכרון , טומנת בחובה סתירה פנימית ומעוררת התנגשות בלתי-נמנעת ( שם : . ( 20 ספרי הלימוד חושפים פערים בין שני הדימויים של מקצוע ההיסטוריה ושל תפקידיו בבית הספר : הדימוי הרחב התואם את מטרות ההוראה הפורמליות , לעומת הדימוי הצר המבקש לראות בהיסטוריה כלי לחינוך לאומי בלבד ( יעקובי , . ( 95-91 : 2003 אלה המאמינים בתפיסה רחבה של . 4 על המטרות של הוראת היסטוריה , ראו בהרחבה להלן ב " שער " הראשון .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help