sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חקר 0 פר' היסטוריה בישראל בשנים האחרונות רווחת בישראל תפיסה חדשה בעניין הוראת היסטוריה . ההנחה שביסוד תפיסה זו היא שאין להסתפק בידיעת הסיפור ההיסטורי , בהתמצאות בנתונים ובהבנתם , אלא יש לכלול גם היבטים רחבים יותר . ראשי מערכת הפיקוח להוראת היסטוריה בישראל מצהירים כיום כי המטרה היא להביא את התלמיד לידי יכולת ' m an י : יאלות מהסוג ששואל ההיסטוריון . 3 דוגמה מאוחרת לכך היא הוועדה הישראלית-פולנית שהוקמה בשנת ו 99 ו ואשר החליטה על בדיקה הדדית של ספרי לימוד הנוגעים לשתי המדינות וליחסים בין פולנים ליהודים . ראו : המלצות לתיאום ספרי לימוד כהיסטוריה ובספרות בישראל ובפולין , ירושלים-ורשה , תשנ"ו995- ו . ללמוד את המאפיינים של תכניות הלימודים וספרי הלימוד , להשוות ביניהם ולנסות לתקנם "ברוח מיטב הערכים האנושיים . " חקר ספרי הלימוד , שהחל כאמור לאחר מלחמת העולם הראשונה , עבר התפתחויות שונות . בשלב הראשון התמקדו באיתור שגיאות ובמעקב אחר דעות קדומות וסיפורים שגויים שהוכנסו לספרים בכוונת זדון . שורה של מקרים הביאה לפרסום דו " חות לא מעטים שהצביעו על ירידה בביטויים של נטיות לאומניות בספרי הלימוד בהיסטוריה . ( Podeh , 2002 : 6 ) בשלב השני , שהחל בשנות ה70- המוקדמות , התמקדו בבדיקה תמטית של הספרים . המוקד הוסב לנושאים שהוזנחו בעבר , כמו אתניות ומגדר , והמחקרים הבאים התמקדו לא רק בתוכן של הספר אלא גם במבנהו , בתהליך פרסומו ובהשפעתו על המורה ועל התלמיד ( שם . ( שיטות המחקר החדשות ניסו לחשוף את דפוסי הכתיבה של המחברים ואת הקשר בינם לבין פוליטיקה . כך , למשל , התמקדות בחבל ארץ מסוים ולא באחר זכתה לא רק לביקורת העובדות אלא גם לחשיפה של השימוש המניפולטיבי בעובדות , שחדר לספרי הלימוד כדי לבנות מחדש את הזיכרון הקולקטיבי ולעצב את זהותם של הקוראים . בד בבד נעשה ניסיון מחקרי לחשוף את המגמות של הכותבים ואת האינטרסים שלהם .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help