sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תואם את הפעילויות המתבצעות בכיתה והדורשות חיפוש אחר "עובדות " 997 : 20-21 ) ו . ( Brophy & VanSledright , לספר הלימוד בהיסטוריה יש חשיבות רבה , בעיקר משום שהתלמיד מייחס לו סמכות אפיסטמולוגית גבוהה . האדם נוטה מטבעו להאמין באירועים שהם בגדר "עובדות היסטוריות , " ויש יסוד להניח כי לספרי הלימוד בהיסטוריה יש השפעה רבה על עיצוב עמדות , בעיקר בנושאים הקשורים לזיכרון הקולקטיבי . בשלושת העשורים האחרונים התפתח מאוד המחקר של תכניות הלימודים בהיסטוריה ושל ספרי הלימוד שנכתבו בעקבותיהן . יעקב עירם ( תשנ " א : 2 וו ) מגדיר זאת כ"ניסיון לתעד , לפרש ולהבין את התהליך שבאמצעותו קבוצות חברתיות בוחרות , מארגנות ומעבירות ידע ואמונות באמצעות מוסדות חינוך בזמן מסוים . " תכניות הלימודים ( וספרי לימוד בכללן ) מהוות רכיב חשוב בהיסטוריה חברתית , שכן הן "משקפות את מה שנראה חשוב לשימור בעיניה של חברה מסוימת וראוי למסירה בצורה שיטתית לדור הבא , גם אם תכניה של התכנית הם בגדר של פשרה בין קבוצות שונות " ( פודה , . ( 11 : 1997 בהיסטוריוגרפיה של החינוך , ניתוח תכניות הלימודים וספרי הלימוד מהווה חלק מהמגמה התרבותית לחקור את "התהליך אשר באמצעותו נמסרת התרבות מדור לדור . " ממחקרים שנערכו בארצות הברית , במערב אירופה ובישראל עולה כי קיימים עיוותים בספרי הלימוד בהיסטוריה , כמו בספרי הלימוד בתחומי דעת אחרים : הם נוטים להנציח מיתוסים ואמיתות-למחצה אף כי אין להם בסיס מדעי ; הם בררנים בליקוט החומר , בוחרים קטעי מידע המעניקים ו . על התפתחות המחקר של תכניות לימודים וספרי לימוד , ראו למשל . 2 R . Bates , 1988 ; W . Mertineit , 1979 ; Cheney , 1987 . : יעקב עירם , מאי , 1982 עמ י . 264-263 ראו גם לאה אדר ושלמה פוקס , מאי , 1978 עמ ' . 83-80

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help