sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

הקדמה בית הכנסת הראשון הזכור לי מימי ילדותי הוא השטיבל הקטן הצמוד לבית הכנסת על שם ש"י עגנון בשכונת תלפיות , שבכל שבת נהגנו להתפלל בו במניין המוקדם בשעה שש וחצי בדיוק . מאז זיכרונותיי הראשונים מתלפיות ועד היום חלפו כעשרים וחמש שנה , ועדיין הביקור בכל בית כנסת באשר הוא מסב לי עונג והנאה מרובה . לכל בית כנסת ובית כנסת סגנון ייחודי וקווי אופי המאפיינים אותו ואת מתפלליו והמרמזים על אירועים שהתרחשו בו במשך השנים . הביקורים התכופים בבתי הכנסת לימדו אותי כי כדי לעמוד במדויק על אופיו של כל אחד ואחד מהם יש לבחון את שמו , את מראהו , את העיטורים ואת לוחות הזיכרון הקבועים בקירותיו , ולתת את הדעת לכל פרט , מגדול ועד קטן , המצוי בבית הכנסת . בירושלים פזורים כיום כאלף בתי תפילה השונים זה מזה בגודלם ובאופיים , ובחינתם משרטטת תמונה מקיפה ומענגת של הפסיפס האנושי , התרבותי והרוחני הניבט מכל פינותיה של העיר . ראשיתו של ספר זה בסיור בשכונת מקור ברוך ואשר במהלכו התוודעתי לבית הכנסת ' על יעקב' של בני העדה המונסטירית ( מקדוניה . ( בעקבות ביקור זה גמרתי בלבי לנסות לכתוב ספר שיעסוק כל כולו בבתי כנסת ירושלמיים , בכוונה להביא לפני הקהל מבחר מייצג ככל האפשר של בתי התפילה היהודיים הפזורים בעיר . המשכו של תהליך היצירה בשיחה עם ד"ר צבי צמרת , מנכ"ל יד בן צבי , ובה הגענו לידי המסקנה כי ייתכן שמוטב להתמקד בבתי כנסת שבאזור אחד בעיר ולהעמיק בהם את הדיון ולא לעסוק במבחר מייצג של בתי כנסת מרחבי העיר כולה . משהוחלט כי כך אמנם ייעשה , הייתה הבחירה בשכונת רחביה טבעית ופשוטה ; בשכונה זו עשיתי כמעט עשרים שנה מחיי , את רוב בתי הכנסת שבתחומה אני מכיר מצעירותי , ובהם בית הכנסת 'חורב , ' אשר סבה של אמי היה ממקימיו . אלא שברחביה לבדה לא ניתן לעסוק , שכן לא כל השנים היו גבולותיה ברורים ואין הפרדה מוחלטת בינה לבין השכונות הסמוכות לה : חיי הרוח בשכונה הושפעו מחד גיסא משכנתה החרדית והקטנה - שכונת שערי חסד , ומאידך גיסא משכנתה קריית שמואל . משום כך החלטנו כי הספר יעסוק בשלוש שכונות אלו , שהן חלק נכבד וחשוב ממרכזה של ירושלים היום . בשלבים אחרונים בכתיבה הוחלט לתאר בספר גם את בתי הכנסת שבשכונת טלביה הסמוכה , וכך גדל היקפו של האזור המתואר ויש יותר מדדים להשוואה בין בתי הכנסת השונים . בית הכנסת האיטלקי נוסף אף הוא , בעיקר מפני ייחודו האסתטי וקרבתו לאזור הנדון . אמנם הבחירה באזור זה טומנת בחובה עיסוק נרחב בבתי כנסת אשכנזיים , ועיסוק מועט מאוד בבתי כנסת של בני עדות המזרח . מצד שני , היותם של כמעט כל בתי הכנסת אשכנזיים , מקלה על ההשוואה ביניהם . משנקבע גבול העיסוק החלה העבודה עצמה . במרבית בתי הכנסת אין ארכיון ואף לא ספר זיכרונות או ייסוד המתארים את שלבי הקמתם או אירועים מרכזיים שנקשרו בהם מאז היווסדם . משום כך כדי להכיר יותר את בתי הכנסת , ראוי היה לנקוט שיטות מחקר אחרות , כגון ראיונות עם ותיקי המתפללים בכל קהילה וקהילה , קריאת קטעי זיכרון , ספרות או הווי השופכים אור על תולדות בתי הכנסת השונים ועוד . אי אפשר כמובן לכלול בספר את כל פרטי המידע שנאספו על עשרות שנות פעילותו של כל בית כנסת ובית כנסת . לפיכך מובאים בכל פרק הפרטים החשובים , שיש להם משמעות לשיקוף אופיים של בתי הכנסת .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help