sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

האמרה האמוראית "כל התורה כולה מפני דרכי שלום היא . " עקרונות אחרים , שברקוביץ מצא שהם עומדים מאחורי הוראות ההלכה ולעתים אף גוברים עליהן , כוללים , בין היתר , את היעילות הכלכלית , את ביטחון הציבור ואת השכל הישר . הדאגה לערכים יסודיים מעין אלה הקנתה לחכמי התלמוד מידה מרשימה של חופש פרשני , אשר אפשר להם - לפחות בשלבים מסוימים במהלך התפתחותה של ההלכה - לפרש כמה הוראות ברורות המופיעות בתורה באופן המגביל את תקפותן או אפילו הופך אותן לבלתי ניתנות ליישום . במקרים מסוימים נעשה הדבר באמצעות חידושים טכניים שנועדו לעקוף את החוק , כמו ה"פרוזבול , " שטר רבני המאפשר את הארכת תוקפן של הלוואות מעבר לשנת השמיטה , למרות האיסור המוטל על כך בתורה . תופעה שכיחה יותר היא התעלמות מן הכוונות הברורות של ההלכה כפי שהיא מופיעה בתורה . ברקוביץ מצביע על כמה הלכות בתורה שסויגו במסורת החכמים עד כדי אי יישומן באופן מעשי : דינו של "בן סורר ומורה , " אשר בשל דרכיו הנתעבות והבלתי ניתנות לשליטה הוכרז כחייב מיתה ; "עיר הנידחת , " שיש להשמידה מאחר שהודחה לקיים עבודת אלילים פומבית ; או "ארבעים מלקות" שהתורה מטילה כעונש על עבירות מסוימות , אך לפי מסורת חז"ל לעולם אין ליישם אותן במלואן . במקרים אלו ובמקרים דומים אחרים , תוקנה ההלכה על פי מה שהרב ברקוביץ מכנה "המצפון ההלכתי , " ההיענות לעקרונות מוסר שמקורם בתורה עצמה . ברוב המקרים מצטטים הרבנים במפורש את פסוקי התורה העוסקים בעקרונות אלו , כגון "דרכיה דרכי נעם וכל נתיבתיה שלום , " "ועשית הישר והטוב בעיני ה "' ועוד . כיצד הרשו הרבנים לעצמם מידה כה רבה של חירות בביאור ההלכה , שלפי המסורת מקורה בהתגלות אלוהית ? לטענת ברקוביץ , גמישות מעין זו היא אבן יסוד במהותה של התורה שבעל פה . וכך הוא כותב במשבר ואמונה : ( 1976 ) כל חוק כתוב הוא במידה מסוימת "בלתי אנושי . " כקוד הנקבע לדורות עליו לבטא את מה שנכון ורצוי מבחינת המחוקק בצורת רעיון כללי ועיקרון מופשט . אולם כל מצב אנושי הוא ספציפי ואינו כללי או מופשט ... ייחודיות המצב מצריכה לא פעם בחינה נוספת לאור עיקרון אחר כלשהו , שיש לו תוקף משלו במסגרת המערכת המשפטית . לפי ברקוביץ , התורה שבכתב אינה יכולה ואינה מתיימרת להיות מדריך ממצה וחובק כל לחיים על פי היהדות . היא קובעת חוקים יחד עם ערכי מוסר כלליים יותר , ומשליכה את יהבה על המסורת שבעל פה שתגזור , תביע ותיישם את העקרונות הללו במציאות החיים האנושיים . תפקידו של פוסק ההלכה הוא

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help