sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

לקביעת המנהגים , שנמצא בעבר בעיקר במסורות משפחתיות וקהילתיות ורק באופן משני בידי האליטות המלומדות של הישיבות , עבר אל ספרי ההלכה , ובמיוחד לקודקסים ההלכתיים , ולפיכך לישיבות שבהן הללו נלמדים . שנית , את הפסיקה ההלכתית החלה לאפיין מגמה גוברת והולכת של נוקשות - מה שחוקר היהדות לורנס קפלן תיאר כ"אתוס של חומרה , " שבבסיסו עמדה הסגפנות המאפיינת את חיי הישיבה , כמו גם האמונה שהחומרה היא סוג של חישול מוסרי . שלישית , ההתנהגות ההלכתית איבדה במידה רבה את סולם הערכים הפנימי שלה , ואת מקומו תפסה נטייה חדשה לראות את כל ההלכות , קלה כחמורה , כשוות ערך . כתוצאה מן השינויים הללו , צמחה נורמה הלכתית שונה למדיי מזו שנהגה לפני כמאה שנה , אשר במסגרתה טושטשו באופן ניכר הבחנותיה הערכיות של המערכת ההלכתית , והטקסטים זכו , באופן כללי , להגמוניה נורמטיבית . בכתביו של הרב ברקוביץ ניתן לראות את הניסיון הראשון והממוקד ביותר של מחבר אורתודוקסי להתנגד למגמות אלו . עיקר טיעונו הוא שההלכה , למרות היותה מערכת משפטית פורמלית , היא בה בעת מערכת גמישה , ושולט בה מכלול של ערכי מוסר קבועים , שמקורם בתורה עצמה . בהתאם לכך , יש ביכולתה להתפתח בהדרגה ולאפשר שינויים זהירים כאשר חוקים מסוימים שלה נתפסים כמסכלים את מטרותיה הרחבות יותר של היהדות עצמה . כדי לאשש טענה זו כתב ברקוביץ מספר חיבורים על אופייה של ההלכה , שהמפורסם שבהם הוא ההלכה כוחה ותפקידה ' . ( 1981 ) בחיבור זה מתאר ברקוביץ את מה שהוא מכנה "כוחה המוסרי של ההלכה , " רעיון שלפיו קיימת בתוך ההלכה גמישות מובנית , שנועדה לאפשר את מימושם של עקרונות מוסריים נעלים יותר . אחד העקרונות הללו הוא "כבוד הבריות , " שאת יישומיו ניתן למצוא במגוון של נסיבות - החל משמירה על צניעותם הגופנית של גברים ונשים ועד להגנה על כבוד העניים . על פי התלמוד , כבוד הבריות הוא עקרון יסוד , ששמירתו קודמת לכל תקנת חכמים ואף למצוות מסוימות מהתורה " . כמו בן , ברקוביץ מזכיר מספר מקרים שבהם עיקרון זה הביא לחדשנות משפטית . כך , למשל , יש בתלמוד כמה תקנות המתייחסות לקבורת המת , שבמסגרתן חייבו חכמים את המשפחות העשירות להתאים את עצמן לסטנדרטים של דלי האמצעים , שידם לא הייתה משגת לקנות ארונות קבורה ותכריכים מפוארים , וזאת כדי שלא לבייש את העניים " . ערך נוסף מסוג זה הוא "דרכי שלום , " הרצון למנוע סכסוכים מיותרים הן בקרב הקהילה היהודית הן בין יהודים לגויים . עיקרון זה אמנם אינו זוכה לאותו משקל משפטי כמו הערך של כבוד הבריות , אך בכל זאת הוא נתפס על ידי החכמים כיסודי ביותר , כפי שממחישה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help