sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

להוות את אחת מתורות המוסר הפוריות ביותר בעולם המחשבה היהודית של העת האחרונה , תפיסה שאולי יש בה כדי להוביל להבנה עמוקה ושיטתית יותר של המסורת הנורמטיבית היהודית . אליעזר ברקוביץ נולד ברומניה בשנת , 1908 ובשנות השלושים של המאה העשרים רכש את השכלתו באוניברסיטת ברלין , שם קיבל תואר דוקטור בפילוסופיה , וב ' בית המדרש לרבנים , ' שבו הוסמך כרב על ידי הרב יחיאל יעקב ויינברג ( הידוע כבעל השרידי אש . ( לאחר שברח מגרמניה בשנת 1938 כיהן ברקוביץ כרב קהילה בלידס שבאנגליה , בסידני שבאוסטרליה ובבוסטון , עד אשר נתמנה בשנת 1958 לעמוד בראש החוג לפילוסופיה במכללה התיאולוגית העברית בשיקגו , שם לימד עד . 1975 בשנה זו , בהיותו בן , 67 עלה הרב ברקוביץ לירושלים , ובה חי ועבד בבדידות יחסית עד מותו לפני פחות מעשור . במהלך הקריירה שלו כתב לא פחות מתשעה עשר ספרים , וכן מאמרים רבים . כתביו שיקפו את מסירותו העמוקה ליהדות האורתודוקסית , אך גם את אי הנחת העמוקה שלו מהתמורה הדרמטית שחלה בה במהלך שנות חייו . בעשורים שלאחר מלחמת העולם השנייה נתהווה בחלק גדול מן התרבות האורתודוקסית שינוי מהותי , שתואר על ידי הסוציולוג מנחם פרידמן כמעבר מ " מסורת חיים" ל"מסורת ספר" - דהיינו , ממסורת דתית עממית המבוססת על נורמות וערכים מסורתיים המושרשים היטב , שבמסגרתה יכולתו של התלמיד חכם לקבוע ארחות חיים מוגבלת יחסית , למסורת המבוססת בעיקרה על כללים ונורמות שמקורם בספרי ההלכה ובפרשנותם של רבני הישיבות . את שורשי התמורה ניתן לזהות בבתי המדרש הרבניים של מרכז אירופה ומזרחה כבר בראשית המאה התשע עשרה , אולם השינוי עצמו צבר תאוצה רק אחרי השואה . קטיעתם של חיי קהילה יהודיים בני מאות שנים הביאה את המנהיגים הדתיים של אותה תקופה לעודד גיוס המוני לישיבות , בתקווה לבנות מחדש חלק מעולם התורה האדיר שאבד . כתוצאה מכך התאפיין העולם הדתי בארץ ובגולה בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים לא רק במבנה מוסדי שונה , אלא גם באתוס נורמטיבי חדש , שהתבסס הרבה יותר על סמכותם של ספרי ההלכה הכתובה ומפרשיהם . תמורה זו לא התחוללה באופן אחיד בכל רחבי העולם הדתי , אך בכל זאת ניתן להצביע על כמה ממאפייניה הכלליים . ראשית , מרכז הכובד של הסמכות

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help