sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

לפני כן . כתוצאה מכך הפכה שוב שאלת מקומו של החוק ביהדות לאקטואלית בעיני חוגים הרחוקים מציבור שוחריה המסורתי , כך שמתבקשת בחינה מחודשת של שאלות יסוד הנוגעות לאופייה ולתפקידה של מערכת חוקים זו : למשל , אם החיים לאור החוק היהודי אינם סותרים את הדרישות המוסריות של הנביאים , מהו אפוא ערכה המוסרי של ההלכה ? האם ייתכן שההלכה , אם מבינים אותה כראוי , יכולה למלא תפקיד חשוב בעיצוב האישיות המוסרית , ואף לקדם את התכלית החמקמקה מכל - כינונה של חברה מוסרית ? בזמן ששאלות כאלה תלויות באוויר , מן הראוי לעיין מחדש בכתביו של הרב אליעזר ברקוביץ , שהיה בין הוגי הדעות המעטים בעידן המודרני אשר נדרש לשאלות האלה באופן שיטתי , ומשום כך הוא עשוי להיחשב להוגה החשוב ביותר הדן במוסר היהודי בדור האחרון . הרב ברקוביץ , שנפטר בירושלים בשנת , 1992 מוכר בארץ בעיקר בזכות כתביו העוסקים בנושא השואה . עם זאת , ייתכן כי עבודתו החשובה ביותר היא התחקותו אחר טבעה של המערכת הנורמטיבית היהודית . מפעל זה , המשתרע על פני שישה ספרים ומסות רבות , מציע גישה כוללת למוסר היהודי , המשלבת כבוד להלכה המסורתית כנורמה מחייבת עם אמונה בעליונות הנורמטיבית של הערבים ושל החזון המובעים בדברי הנביאים . גישה זו היא פרי עיונו המקיף במקרא ובספרות הרבנית , אשר הביא את ברקוביץ לשלוש מסקנות חשובות לגבי המוסר היהודי ; ( א ) שלמרות עיסוקו הרב בכללי התנהגות ובכינון מערכת משפטית , עיקר עניינו של החוק היהודי כפי שהוא מוצג במקרא ובתלמוד הוא בערכי יסוד , ושכל ניסיון להציגו כמערכת חוקים נוקשה ותו לא חוטא למהותו ; ( ב ) שהמוסר היהודי , כפי שנוסח על ידי הנביאים והוטבע בהלכה , מתייחס בעיקר לתוצאות מעשיו של האדם , ופחות מכד - לטיב נימוקיו או לכוונתו ; ( ג ) שהיהדות רואה במוסר לא רק משמעת שאותה יש להחיל על שכלו או על רוחו של האדם , אלא בה במידה גם עשייה שיש לשלבה , באמצעות החוק , בהרגלי חייו של האדם כיצור גשמי , כדי שהמוסר יוכל להשיג את תכליתו העיקרית , שהיא קידומו ותיקונו של העולם בפועל . למותר לציין שאם תיאורו של ברקוביץ אמנם משקף את המוסר היהודי , ייתכן שהרבה מן האש והגופרית שהומטרו על ההלכה במשך שנים רבות יסודן בטעות , ושכעת הדרך סלולה לבחינה מחודשת של השאלה אם אין בשמירת ההלכה בזמננו אנו מן המוצדק והרצוי מבחינה מוסרית . ועם זאת , לא פחות מעניין הוא האור שתפיסתו של ברקוביץ שופכת על טיעוניהם של חלק ממגניה המושבעים של ההלכה . במאמר זה הקדשתי פרק לכל אחד משלושת עיקרי תפיסתו של הרב ברקוביץ באשר לקשר שבין המוסר היהודי להלכה . כפי שאנסה להראות , כאשר מתייחסים אל העיקרים הללו כאל מכלול , הם עשויים

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help