sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

מבוא משך קרוב למאתיים שנה מתמודדת היהדות עם ביקורת נוקבת מצד הוגים ^ mm וחוקרים הגורסים כי היא הפכה לדת מכנית ולגליםטית , שזנחה את האמיתות המוסריות שעמדו ביסוד מורשתה המקראית . בעקבות שפינתה היו שטענו שגם אם בעבר היו חוקי התורה נחוצים לצורך התגבשותו של עם ישראל הקדום , הרי שכבר בתקופת הנביאים ניכרו בחוקים אלה סימני בלייה , והיום הם בוודאי אינם רלוונטיים כמערכת משפטית מחייבת ; לפי גישה זו , דווקא ערכי המוסר המשתקפים בדברי הנביאים הם המסר הנצחי של היהדות . כך למשל , על פי מרטין בובר , מנציגיה הבולטים של תפיסה זו , עיקר הבעיה בגישה היהודית המסורתית נעוץ בכך שהיא "הופכת את ההלכה לגיבוב של נוסחאות זוטות , ומאפשרת להכרעה האנושית בין מעשים טובים לרעים להידרדר לרמה של פלפול ודקדוקי עניות . " כתוצאה מכר , הוא כותב , "הדת כבר אינה מעצבת את הדתיות אלא משעבדת אותה . " דעות ברוח זו הגיעו לשיא השפעתן במהלך המחצית הראשונה של המאה העשרים , שעה שתפיסות מודרניסטיות קנו לעצמן אחיזה כה מוצקה בהכרתם של חוקרים יהודים , עד שרבים מהם פקפקו בגלוי בסיכוייו של החוק היהודי - " הלכה , " על פי כינויו המסורתי - לשרוד במהלך הדורות הבאים . אולם בימינו אנו מסתמנת מגמה כללית הסותרת עמדות קיצוניות אלו , מגמה שביטוי מובהק שלה ניתן למצוא במצע שאימצה התנועה הרפורמית בשנת , 1999 ובו זונחת התנועה את התנגדותה בת מאה השנים להלכה , וקוראת ל"לימוד מתמשך של מלוא מכלול המצוות" ולחידושם של מנהגים מסורתיים שהתנועה שללה אותם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help