sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > רזא דשבת > מבוא

Page:יב

היצירה כליל כמוה כמחיקת האדם . על כן התורה איננה אוסרת את היצירה ; היא מרסנת אותה יום אחד בכל שבוע . מקצב זה של יצירה בששת ימי המלאכה ושביתה בשבת הוא המאפשר את המפגש הראוי עם האל : שישה ימים היהודי בוקע לו דרך אל המציאות בכוח יצירתו , וביום השביעי הוא שב אל עצמו בדיוק כפי שאלוהים שבת ביום השבת . השביתה מן היצירה ביום השביעי מאפשרת לו להקשיב לאל באותו יום תוך הזדהות עם האופן שבו שבת האל ממלאכתו ביום השביעי . ההימנעות מן המלאכה לא זו בלבד שאיננה מחדל חסר משמעות , היא היחידה המאפשרת את המפגש עם האל , את הדבקות . זהו סודה של השבת שרק שומריה מגלים אותו . זהו התבלין המיוחד שמגלה מי שמרסן את יצירתו . יהיו שישאלו , האין מצוות השבת גזירת מלך ? מה צורך מצאתי להתחקות אחר טעמי איסור המלאכה בשבת ? התשובה לשאלות אלו דורשת עיון מחודש בסוגיית טעמי מצוות , ואליה אני פונה עכשיו . שלא כמקובל אטען שלטעמי המצוות יש מטרה חשובה ביותר . הם אינם מכוונים לאלה שאינם שומרי מצוות ואינם מיועדים לעשות נפשות לעבודת ה . ' טעמי המצוות אינם אפולוגטיקה דתית . מטרתם היא הפיכת המצוות מחוק יבש לכלי של עבודת ה . ' הבנת הסיבה של כל מצווה ומצווה מסייעת לשומר המצווה לעבוד את ה' באמצעות אותה המצווה . היא מאפשרת דבקות באל , חיקויו והזדהות עמו . כאמור , איסור המלאכה בשבת מקרב את היהודי אל אלוהיו באמצעות ריסון היצירה האנושית וחיקוי השביתה האלוהית , ברם תנאי אחד יש להתקרבות זו אל האל והוא המודעות לעובדה שאיסור המלאכה טעון בתכנים אלו , מודעות לכך שבאמצעות המנוחה מזדהה היהודי עם האל . מודעות לתכנים היא המודעות לטעמי מצוות השבת . טעמי מצוות מצוות התורה הן חובות שהאדם מצווה לציית להן ללא סייג . לכאורה , כאשר המחוקק הוא האל עצמו , מה לו לאדם לחפש צידוק והסבר למצוות ? אולם כאשר אנו לומדים את דברי חז"ל אנו מוצאים שאף שתורה ניתנה בסיני , עדיין נותרה לאדם בקעה להתגדר בה . הגמרא מתארת , למשל , העמדה של המצוות במדרג של חשיבות והעמדתן על עיקרון אחד . בך , לדברי רבי שמלאי , אמר חבקוק הנביא שהאמונה בה' היא העיקרון העומד בבסיס כל המצוות כולן :

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help