sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > רזא דשבת > מבוא

Page:יא

ספרותה כגוף פרשני בעיקרו , שבו חכמי התלמוד פירשו את התורה , והראשונים והאחרונים פירשו את התלמוד . ואמנם , התנאים והאמוראים אכן פירשו את איסור המלאכה כאיסור שנחלק לשלושים ותשעה סוגים שונים , אולם השאלה היא האם הם סברו שהחלוקה לשלושים ותשע מלאכות היא חלוקה לשלושים ותשעה איסורים שונים . לדעתי , הנחה זו היא טעות והיא המכשול הראשון מפני תפיסת איסור המלאכה כמוקד הרעיון התיאולוגי של השבת , והמטרה הראשונה של ספרי היא להסירו . כפי שאראה בספר , חכמים עצמם תפסו את שלושים ותשע המלאכות כשלושים ותשעה דימויים תודעתיים ולא כסוגים שונים של איסור המלאכה . החלוקה לדימויים תודעתיים נועדה לתפקיד המיוחד שממלאת התודעה בהליך הכפרה מן החטא . החוטא בשגגה צריך להיות מודע לחטא המסוים שחטא . עבירות מן הסוג של איסור מלאכה בשבת הן מופשטות מדיי , ולפיכך תודעת החטא איננה נתלית בחטא הכללי אלא בתופעה הספציפית יותר שלו . הסרת הכשל הפרשני ומיקוד העניין במושג "מלאכה " כשהוא לעצמו הובילו אותי לדון בשאלת הכוונה . מלאכת שבת היא מעשה יצירה ולפיכך מעשה מורכב . בכך שונה השבת מאיסורים אחרים בתורה . מלאכה איננה יצר שהתורה נוהגת לרסן , כדוגמת יצר האכילה והמין . מלאכה דורשת תכנון ולפיכך אף הכוונה הכרוכה בה מורכבת . כפי שאראה בספר , המושג "כוונה" נתפס באופן מורכב ומתוחכם מאוד אצל חכמי ישראל עד כדי מיזוג הכוונה עם הרצון , לאמור : הזדהות אמיתית של היוצר עם יצירתו , הזדהות הכרוכה בתכנון ובהתכוונות , איננה מתקיימת אלא אם כן היא נעשית מתוך רצון . המושג "מלאכה" כשהוא לעצמו נתפס בעיניי כהוספת ערך לחפץ , שיפור החפץ וקירובו לשימוש האדם . מושג זה ששאבתי ממדעי הכלכלה נראה לי הולם את מחשבת חז"ל . כיוון שהמלאכה איננה מעשה גרידא אלא מעשה יצירה , היא נבחנת באופן שבו היא משנה את החפץ ומעניקה לו סגולה אנושית . חומר גלם שנעשתה בו מלאכה איננו אותו חומר גלם . הוא חפץ שצורתו מתאימה לשימוש מסוים משימושי בני האדם . כך הדבר הן ביצירת מכשירים הן ביצירת מאכלים . המלאכה מקרבת את החפץ למציאות האנושית . קירוב זה הוא הוא הדבר שהאל ציווה עלינו לרסן . שעבוד זה של הטבע למציאות האנושית מעניק משקל יתר להווייתו של האדם , עד לכדי אנוכיות שאיננה מאפשרת את השעבוד אל האל . זהו מגדל בבל פרטי שכל אדם יוצר לעצמו , כמין חומה בצורה החוסמת את המפגש עם האל או עם הזולת . מותר האדם , כוחו ליצור ולשפר את הטבע , נעשה לו לרועץ . מצד אחר , השתקת

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help