sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > רזא דשבת > מבוא

Page:י

רבי יהושע מוכן לחשוף נופך מן הסוד של ריח השבת . היהודים מוסיפים למאכלי שבת תבלין ששמו שבת והוא המעניק למאכלים את ריחם המיוחד ואת טעמם , אלא שלדברי רבי יהושע , התבלין כשלעצמו אינו מספיק . נחוצה גם שמירה על השבת . בספר זה אנסה לפענח את סוד השבת , אך כיוון שגילוי הסוד שמור לחכמי עליון , ולאלה שמשמרים את השבת , מהי התועלת בספר ? הספר אינו חושף אפילו טפח מחכמת הנסתר ואיננו מעלה ריחות של תבשיל . אולם לדעתי יש בכוחו של ספר להצביע על הסוד וללמד על הריח . בשום פנים ואופן אין הוא יכול להציג את השבת כפי שהיא במלואה . על מנת לעשות זאת , יצטרך הקורא לשמור את השבת ולהתענג בתענוגיה . מצוות השבת היא מן המיוחדות שבמצוות . היא מצווה מעשרת הדיברות , כלומר היא איננה רק ציווי אלא גם עיקרון בעל חשיבות תיאולוגית עליונה . קביעה זו ידועה גם לחכמים ודבריהם מאששים אותה . כך השוו חכמינו את חילול השבת לעבודה זרה וקבעו שהיא שקולה כנגד כל מצוות התורה . מצווה בעלת חשיבות רבה כזאת זקוקה להסבר המתאר את מעמדה התיאולוגי . שביתה ממלאכה פעם אחת במהלך השבוע אמנם מוסיפה מרגוע לנפש ויש לה חשיבות סוציאלית , אולם אין זה ברור מהי החשיבות הדתית שלה . הרעיונות ההגותיים וההלכתיים שהם הבסיס לספר זה עלו בד בבד מאז למדתי את מסכת שבת ואת הלכותיה , ושאיפתי להשלים ביניהם קדמה בשנים רבות להבשלתם לכדי ספר . אלא שלנתק הנפוץ בין ההגות להלכה סיבה מהותית : השבת כמושג הגותי נתפסת בדרך כלל כיום מנוחה וקדושה , יום שבו המנוחה והקדושה משתקפות במעשה הדתי של השבת - הקידוש , התפילה , לימוד תורה בשבת . איסור המלאכה אינו נתפס בדרך כלל כציווי המשקף את הרעיון ההגותי של השבת והוא מובן בדרך כלל כגזירת מלך . עובדה זו נראית לי ככשל יסודי בהבנת השבת כמושג הגותי , ונראה לי שלכשל זה שתי סיבות עיקריות . האחת היא הנטייה להזדהות עם המעשה ולא עם המחדל . קשה לנו לראות בהימנעות התרחשות דתית , בעיקר כאשר החיים הדתיים נתפסים כחוויה , ועל כן החוויה הדתית נקשרת לפעולות דוגמת תפילה או שבח ולא לאיסורים . מלבד קושי זה קיימת סיבה נוספת והיא ההבנה הכוזבת של המושג מלאכה . הגישה הרווחת נטשה זה מכבר את המושג "מלאכה" והמירה אותו ( באמצעות החלוקה לשלושים ותשעה אבות המלאכה ) בשלושים ותשעה איסורים , כביכול אסרה התורה באופן נפרד לחרוש , לנטוע , לבשל , לתפור או לכתוב . אכן , מן הרשימה הארוכה של המלאכות כאיסורים נפרדים , קשה להפיק רעיון הגותי הנקשר לרצון האל . גישה זו נובעת מן המתודה העיקרית ( והנכונה לדעתי ) ללמוד את ההלכה ואת

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help