sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

של ממש" ( מצוטט כאן בעמ ' . ( 50 בטענות מעיז אלו מבחין טרנס והפרה בין הניצול , אסיר המחנה שהפר למעין חיה והעניין היחידי שלו היה השגת מזון והישרדות , ובין הגיבור שפעל לפי ערכים אחרים . על פי דה פרה , הקרבנות היהודים במחנות לא היו גיבורים , אף לא בהתאם להגדרה שאינה דורשת הפגנת תעוזה במלחמה , אלא פעולה על פי ערכים . גישתו של ברונו בטלהיים היא הפוגעת ביותר . בטלהיים חי את חוויית המחנה בעצמו , אך בתקופה שלפני המלחמה ובתנאים הרבה פחות חמורים מאלו ששררו במחנות הריכוז בשנות המלחמה . בטלהיים כתב "כאן הכל מותר כל זמן שיש בו כדי לתרום לקיומי " ( עמ י . ( 53 מתוך כך , הוא ממשיך , אימץ לו הקרבן את "ערכי הגסטפו . " בדבריהם של הוגי הדעות האלה מהדהדים , לפי ברקוביץ , דבריו של שפינתה על ה"קונטוס , " שלפיהם ההישרדות היא המדריך העליון של כל יש . ברקוביץ מתפלמס עם עמדות כאלה , שעולה מהן כי דברי שפינוזה התגשמו בכל תוקפם בקיום העירום במחנות , הן במישור העובדות והן בפרשנותן . הוא מביא שלל עדויות על מאבקם של הקרבנות לשמירה על צלמם היהודי והאנושי , וזאת למרות סכנת המוות והעינויים שהייתה כרוכה בזה . ברקוביץ מראה שהעדויות שהביאו המחברים הנזכרים מספרות רק חלק מן האמת וממילא מעוותות אותה . כדי להסביר את סיבת הסילוף , הוא טובע מטבע לשון המציינת דמויות רבות שחיו באותם רגעים טרגיים : "היהודי האותנטי . " לטענתו , מחברים אלו לא עמדו די על התנהגותו של היהודי האותנטי ( עמ ' , ( 51 שהייתה שונה בתכלית השוני מהתנהגותו של היהודי המתבולל , שבה הם עוסקים על פי רוב . יסוד ההבחנה בין היהודי המתבולל ליהודי האותנטי טמון בשאלת הכבוד העצמי והתגובה להשפלה . את היהודי המתבולל אפשר לתאר באמצעות ההגדרה של סארטר , שראה ביהודי אדם שזהותו נקבעת על פי האופן שבו רואים אותו האחרים . אך לא כך היה היהודי האותנטי שנאבק על יהדותו . ברקוביץ מצביע על ההבדל התהומי שבין תגובת

יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help