sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

שהושיטו אחי איוב לאיוב , עזרת העם היהודי ליהדות אירופה . אולם אין קשות מהשאלות שהועלו על איוב עצמו , ואולי אף נגד איוב עצמו , שאלות אשר אלו המבקשים להשיב עליהן עלולים למצוא עצמם גוזרים במובלע משפט רטרואקטיבי על הקרבנות . השאלה הראשונה מסוג זה בשאלה לפני יובל שנים מנקודת מבטה הציונית של ארץ ישראל הלוחמת ובשעה שהארץ טרם הספיקה לכסות את הדם , והעולם עדיין התעלם מהשואה . הגבורה נתפרשה אז בדמותו של מרד גטו ורשה , וטענות נוקבות נשמעו על העדר ההתנגדות של הקרבן היהודי להשמדתו בידי הצורר הנאצי . ואילו היום אנו מתמודדים עם שאלה איומה , המועלית באופן פרדוקסלי מנקודת המבט ההפוכה . עתה אנו נשאלים : למה נרצח הקרבן ? אמנם סברנו מאז ומעולם שהוא נרצח בגין היותו יהודי , אך היום , בעידן הפוסט מודרני והפוסט ציוני , כאשר העולם קובע ימי זיכרון לשואה , מלמדים אותנו שהקרבן נרצח בגין היותו "אחר . " ויקטור פרנקל אמר שגילוח אסירי המחנות היה אקט סמלי שבא לבטא את העובדה שהכל נלקח מהם . יובל שנים מאוחר יותר נלקח מהם גם "רכושם" האחרון , זהותם היהודית , והיא מוחלפת עתה בתווית אימפרסונלית של היותם "אחר . " אבל אם דווקא היהודים יוחדו להשמדה בידי אויבי האנושות , הרי שבכל זאת יש משהו ב " בחירת ישראל . " גם משריד זה של האקסקלוסיביזם היהודי באה תווית ה " אחר" לשחרר . אך הקרבנות היו יהודים , ואם ההיסטוריה חייבת להכיל גם את קולם של קרבנותיה , בוודאי אין למחות את נקודת מבטם כיהודים , את נקודת מבטם היהודית . להבדיל מספרים אחרים העוסקים בשואה מנקודת מבט דתית , עמו אנכי בצרה אינו מתמקד בסוגיה התיאולוגית הקשה של "הסתר הפנים" ( שלה הקדיש ברקוביץ את ספרו אמונה לאחר השואה ) אלא מתעמק דווקא בקרבנות ובהתנהגותם ברגעיהם הטרגיים ביותר . ברקוביץ אינו נרתע

יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help