sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תחבולה או אמצעי אמנותי לעורר היפעלות ( naflos ) בלב קוראיו ובבחינת אמנות לשידול הדעת כדי לדבוק בערכים מסוימים , שרצוי להגביר את השפעתם , למען ידריכו את החיים גם בעתיד . פילון , שלא כמו בעל "מקבים" ב , עשה את הכתיבה הפתיטית לאמצעי ספרותי , שנועד לשרת מטרות רטוריות , בעוד שבעל "מקבים" ב עשה אותה לתכלית ספרותית לעצמה . לשון אחר : פילון פעל על יםוד תכתיבים רטוריים , אשר לפיהם אפשר וצריך לשכנע את הקורא בפנייה אל הרגשות , קרי אל אותן תחושות נפשיות היכולות להביא אדם לשנות את שיפוטו ודעתו , כמו סבל נפשי מזה והנאה רוחנית מזה . לדעתנו , ממש מתבקשת המסקנה כי העלילות הגדולות של ימי פלאקוס וקליגולה לא יכלו שלא לעורר בו תחושה דרמטית חזקה , בעיקר משום שעצם הזהות היהודית עמדה פתע פתאום בסכנה , אך גם חזרה וניצלה בפתאומיות דומה . היו אלה מן הסתם גם החוויות הטרגיות הממשיות , מנת חלקם של כל יהודי הארץ והתפוצה בצל גזרת הצלם , שהשפיעו על כתיבתו ועוררוהו להשתמש בסגנון פתיטי-רטורי . בהיותו מושפע מהאסכולה דלעיל ומהאווירה הדרמטית של ההתרחשות עצמה , שאל פילון - או אימץ - מוטיבים אמנותיים אחדים מן המחזאות הטרגית בתורת מודל ספרותי לתיאור חווייתי ולקחי של המאורעות הסוערים שעברו על העולם היהודי כולו . סביר לחשוב כי כפילוסוף ואיש מוסר , גרס גם הוא , בדומה לאריסטו , ש"פילוסופיה היא פייטנות = ) פואםיס ) ונעלה מן ההיסטוריה , שכן הפייטנות מספרת בעיקר את העניינים הכלליים , בעוד שההיסטוריה את העניינים הפרטיים" " ) פואטיקה 1451 , " ב , 5 ואילך . ( לפי אותו היגיון , למשל , עשתה הטרגדיה של גזרת הצלם את המאבק המשפטי-מדיני של יהודי אלכסנדריה לשמירת ה"פוליטיאה" שלהם - שהוא מעשה היסטורי עובדתי מובהק - ל"עניין פרטי , " שמן הדין היה כי יתבטל מול המאבק הטרגי לשמירת "הפוליטיאה הכללית יותר של היהודים" שהוא בגדר "ענייני הכלל . " בדומה לפייטן מחבר טרגדיות ועל פי אבחונו של אריסטו , ניסה לעתים גם פילון לחשוף דברים הנסתרים מהעין , באופן שיכול היה להשלים את המציאות הריאלית הנתפשת בחושים . הסקירה העלילתית שלו לא באה , עליכן , לתאר רק את הדברים 7 יעידו על כך דברי האקדמה המפורשים בפרק ב , פסוקים 32-12 ובסיום הספר , טו , 8 . 39-38 השווה : אריסטו , "רטוריקה 1356 , " א , 1378 : 15-14 א , 20 ואילך ועוד ; השווה גם : קווינטיליאנוס , ה , א 1 , ואילך : ו , א , 7 ואילך ; ו , ב , 34 ; 20 ואילך . 9 כל הציטוטים בעברית מה"פואטיקה" לאריסטו הם מתרגומו של מ' הק , אריסטו על אומנות הפיוט , ירושלים 1972 ( הדפסה שלישית . ( קווינטיליאנוס ( י , א , 101 ואילך ) משבח , למשל , את ליוויוס ומדגיש כי בעניין הפאתוס לא הגיע אף היסטוריון לשלמות כמותו . ( nemo historicorum commendavit magis adfectus quidem .. . ) 10 ראה : "המשלחת לגאיוס ; 194-193 , '' ועיין א' כשר , "ירושלים כ'מטרופוליס' בתודעתו הלאומית של פילון , " קתדרה , ( 1979 ) 11 עמ' ; 54 הנ '' ל , יהודי מצרים ההלניסטית והרומית , עמ' . 224-222

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help